Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

EU-dom: SJ måste upphandla

RättsfallsanalysEU-domstolen ger Konkurrensverket rätt mot SJ och slår fast att tillhandahållande av transporttjänster till allmänheten på järnväg omfattas av upphandlingsreglerna. Joakim Lavér och Sven Olsson, Hannes Snellman advokatbyrå, analyserar förhandsavgörandet som kan få följdverkningar för andra järnvägsföretag.

| 2019-03-25
Sven Olsson och Joakim Lavér, Hannes Snellman advokatbyrå

Bakgrund

SJ ingick i januari 2012 två städserviceavtal till ett värde av totalt 116 miljoner kronor som gällde städning och vård av tåg. Avtalen ingicks utan att ha förgåtts av ett upphandlingsförfarande. Konkurrensverket ansåg att de tecknade avtalen utgjorde otillåtna direktupphandlingar och ansökte i januari 2013 om att SJ skulle åläggas att betala upphandlingsskadeavgift.

Enligt Konkurrensverkets uppfattning utgör SJ, som är ett av staten helägt aktiebolag, en upphandlande enhet vars verksamhet vid tillfället omfattades av lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, ÄLUF. Konkurrensverket var av uppfattningen att SJ:s verksamhet föll in under 1 kap. 8 § ÄLUF. Motsvarande bestämmelse finns i dag i 2 kap. 5 § lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna.

Bestämmelsen i ÄLUF, som implementerade artikel 5 av Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/17/EG, ÄLUF-direktivet, anger att en verksamhet som består av tillhandahållande eller drift av publika nät i form av transporter med järnväg omfattas av ÄLUF. Av bestämmelsens andra stycke framgår att ett nät för transporttjänster ska anses föreligga om tjänsten tillhandahålls enligt villkor som fastställts av en behörig myndighet och som avser linjesträckning, tillgänglig transportkapacitet, turtäthet och liknande förhållanden.

SJ invände mot Konkurrensverkets talan och framhöll att begreppen ”tillhandahållande” och ”drift av publika nät”  i sammanhanget avsåg att ombesörja så att nätet är möjligt att använda eller fylla med något, men att själva leveransen av transporttjänsten inte omfattades av bestämmelsen.

Därtill var SJ:s uppfattning att Trafikverket, i egenskap av behörig myndighet, inte ”fastställde villkor” på ett sådant sätt som anges i 1 kap. 8 §.

Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten gick på SJ:s linje och avvisade Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift. Kammarrätten ansåg sammantaget att Trafikverket inte utövar ett sådant inflytande över SJ:s transportverksamhet att tjänsten kunde anses tillhandahållas enligt fastställda villkor på det sätt som anges i 1 kap. 8 §.

Två tolkningsfrågor

Konkurrensverket överklagade kammarrättens dom till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, och yrkade att HFD skulle begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen. HFD beslutade att vilandeförklara målet och ställde följande frågor till EU-domstolen:

  1. Ska artikel 5.1 andra stycket i direktiv 2004/17 tolkas på så sätt att ett nät för transporttjänster föreligger när transporttjänster på ett statligt förvaltat järnvägsnät för nationell och internationell järnvägstrafik tillhandahålls enligt bestämmelser i nationell lagstiftning som genomför direktiv 2012/34 (om inrättande av ett gemensamt europeiskt järnvägsområde, vår anmärkning), vilka innebär att tilldelningen av järnvägsinfrastrukturkapacitet baseras på ansökningar från järnvägsföretag och att samtliga ansökningar ska tillmötesgås i största möjliga utsträckning?
  2. Ska artikel 5.1 första stycket i direktiv 2004/17 tolkas på så sätt att en verksamhet som bedrivs av ett sådant järnvägsföretag som avses i direktiv 2012/34 och som innebär att allmänheten erbjuds transporttjänster på ett järnvägsnät utgör sådant tillhandahållande eller sådan drift av nät som avses i bestämmelsen?

EU-domstolens bedömning

Den första frågan

Domstolen hade för det första att ta ställning till om ett ”nät för transporttjänster” föreligger även när Trafikverket i egenskap av behörig myndighet har att tillmötesgå ansökningar om infrastrukturkapacitet i största möjliga utsträckning. EU-domstolen behövde besvara om de villkor enligt vilka SJ tillhandahåller sin transporttjänst har fastställts av Trafikverket i egenskap av behörig myndighet.

Domstolen pekar på att Trafikverket enligt direktiv 2012/34 ska upprätta och offentliggöra en beskrivning av järnvägsnätet som innehåller information om de villkor som gäller för att få tillträde till den berörda järnvägsinfrastrukturen. Enligt direktivet måste varje ansökan om infrastrukturkapacitet ges in till infrastrukturförvaltaren (Trafikverket) i enlighet med den beskrivning av järnvägsnätet som denne har upprättat.

Av dessa omständigheter framgår enligt EU-domstolen att sökandeföretag som SJ måste uppfylla krav såväl avseende deras kapacitet att lägga fram en ansökan som de villkor på vilka de kommer att använda infrastrukturen för att kunna tilldelas rättigheter att använda järnvägsinfrastrukturen. Enligt domstolen begränsar sådana krav således avsevärt sökandeföretagets kommersiella frihet.

Att Trafikverket enligt direktivet i så stor utsträckning som möjligt ska tillmötesgå alla ansökningar om infrastrukturkapacitet förändrar inte detta faktum, menar domstolen. Domstolen pekar på att Trafikverket enligt bestämmelserna i direktivet inom rimliga gränser får föreslå annan infrastrukturkapacitet än den som begärts och att myndigheten till och med kan vara oförmögen att bifalla vissa ansökningar.

Domstolen anger sammanfattningsvis att SJ förvisso har viss frihet att bestämma villkor för driften av dess transportverksamhet, men att de villkor enligt vilka företaget tillhandahåller transporttjänsten ska anses vara fastställda av en behörig myndighet. Av denna anledning besvarade domstolen HFD:s fråga med att ett ”nät för transporttjänster” föreligger i det aktuella fallet.

Den andra frågan

Efter att ha besvarat den första frågan hade domstolen att ta ställning till om den verksamhet som SJ bedriver i form av tillhandahållande av en transporttjänst på ett järnvägsnät till allmänheten utgör ett sådant ”tillhandahållande eller drift av publika nät” som avses i 1 kap. 8 § ÄLUF.

Ordet ”drift” ska enligt domstolen förstås i enlighet med dess normala betydelse, vilket enligt domstolen innebär användningen av en sak eller utövandet av en rättighet för att erhålla en inkomst från saken eller rättigheten. Ett järnvägsföretags drift av nät består således för företagets del i utövandet av rätten att använda järnvägsinfrastrukturen.

Definitionen skiljer sig enligt domstolen från uttrycket ”tillhandahållande av nät”. Domstolen delar generaladvokatens bedömning att det är Trafikverket i egenskap av infrastrukturförvaltare, och inte SJ, som svarar för ”tillhandahållandet av nät”.

Den verksamhet som bedrivs av ett järnvägsföretag och som består i att med utövande av en rätt att använda järnvägsnätet tillhandahålla allmänheten transporttjänster utgör dock enligt domstolen en sådan drift av nät som avses i ÄLUF-direktivet.

Analys

Kärnan i förhandsavgörandet är att SJ utgör en upphandlande enhet vars verksamhet omfattas av LUF.  Konsekvensen är att SJ kommer behöva ställa om sin verksamhet för att agera i enlighet med upphandlingslagstiftningen.

Avgörandet är därför av stor praktisk betydelse för SJ och de företag som SJ gör affärer med – alla inblandande parter kommer behöva vänja sig vid att SJ har att tillämpa upphandlingsreglerna för sina inköp.

I prejudikathänseende är domen framför allt intressant för statsägda järnvägsföretag i EU som bedriver en verksamhet som liknar SJ:s. Dessa företag har nu att se över sina rutiner för inköp. De som inte redan i dag agerar i enlighet med upphandlingslagstiftningen står med största sannolikhet inför en motsvarande omställning som den som SJ har framför sig.

Sammanfattning

  • SJ utgör en upphandlande enhet vars verksamhet omfattas av upphandlingsreglerna inom försörjningssektorn.
  • Avgörandet får följdverkningar för järnvägsföretag i EU som inte redan i dag tillämpar upphandlingsreglerna.

Målnummer och domstol

EU-domstolens dom (nionde avdelningen) i mål C-388/17 av den 28 februari 2019 (ECLI:EU:C:2019:161).

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026