Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”EU-domstolens praxis övertolkas!”

DebattEnligt Vårdföretagarna måste reserverade upphandlingar ge ett lika bra resultat som en icke-reserverad upphandling för att inte strida mot LOU. Detta anser man följer av begreppet ”budgetmässig effektivitet”. Enligt Mathias Sylvan övertolkar Vårdföretagarna EU-domstolens praxis.

| 2024-05-27
Mathias Sylvan.

I ett brev till Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, påstår Vårdföretagarna att reserverade upphandlingar för idéburna organisationer ”endast får ske inom mycket begränsade ramar”. Bara om man kan ”visa att budgetmässig effektivitet faktiskt uppnås” är en reserverad upphandling tillåten.

Detta anser Vårdföretagarna följer av EU-domstolens praxis, en dom från Efta-domstolen och en dom från Oslo tingsrätt.

Begreppet ”budgetmässig effektivitet” återfinns i EU-domstolens praxis, i till exempel Spezzino (C-113/13) och ASADE I (C-436/20). Vårdföretagarna förefaller tolka dessa domar så att en reserverad upphandling måste ge ett lika bra ekonomiskt resultat som om upphandlingen inte hade reserverats.

Möjligen menar Vårdföretagarna till och med att det ska komma in lika många anbud vilket blir svårt eftersom det ligger i själva definitionen av en reserverad upphandling att man inte kan förvänta sig lika många anbud.

Redan magkänslan säger därför att Vårdföretagarna gör sig skyldiga till en övertolkning. Detta gäller både vad som enligt EU-domstolen är ”budgetmässig effektivitet” liksom möjligheterna att få göra reserverade upphandlingar.

Den svenska lagstiftarens avsikt är ju att den nya bestämmelsen ska få genomslag (Prop. 2021/22:135, s. 37). Då kan det inte rimligen vara så att reserverade upphandlingar ”endast får ske inom mycket begränsade ramar”.  

Men Vårdföretagarna påstår sig ha stöd i rättspraxis, bland annat en dom från Oslo tingsrätt där en reserverad upphandling av demensvård underkändes eftersom den, enligt tingsrätten, inte medförde ”budgetmässig effektivitet”. Enligt den norska bestämmelsen i § 30-2a i forskrift om offentlige anskaffelser måste nämligen en reserverad upphandling för ideella organisationer leda till ”budjetmessig effektivitet”.

Domen är överklagad. Ett annat skäl att inte låta sig skrämmas av Vårdföretagarna är att den svenska bestämmelsen inte innehåller något krav på ”budgetmässig effektivitet”. Utredningen föreslog det, men regeringen höll inte med.

Enligt regeringen tillförde inte ”budgetmässig effektivitet” något utöver kraven på att den idéburna organisationen skulle ha ett allmännyttigt syfte och inte eftersträva någon vinst (Prop. 2021/22:135, s. 38). Regeringen ville dessutom att bestämmelsen skulle vara enkel att tillämpa varför svårtolkade begrepp som ”budgetmässig effektivitet” borde undvikas.

Det kan tilläggas att ”budgetmässig effektivitet” inte heller finns i EU:s direktiv om offentlig upphandling. Det är till exempel inte ett krav att en reserverad upphandling för skyddade verkstäder och sociala företag måste leda till budgetmässig effektivitet. Inte heller i artikel 77 om reserverade upphandlingar för personalkooperativ finns något sådant krav.

Anledningen till att ”budgetmässig effektivitet” ändå nämns i EU-domstolens praxis är att vissa medlemsstater har detta i sina egna lagar. Av EU-domstolens fasta praxis framgår att medlemsstaterna har ett stort utrymme att bestämma hur sociala tjänster får tillhandahållas samt att detta även innefattar en rätt att reservera upphandlingar av sociala tjänster för icke-vinstsyftande organisationer.

Särbehandling av icke-vinstsyftande organisationer kan för övrigt också ske på andra sätt. I Ambulanz Glökner (C-475/99) hade den tyska delstaten Rheinland-Pfalz infört ett monopol för icke-vinstsyftande organisationer att tillhandahålla sjukvårdstransporter.

I spansk, italiensk och norsk lag finns alltså ett krav på ”budgetmässig effektivitet”. I Sverige har vi valt att inte ha det. Enligt 19 kap. 25 a § LOU ska organisationen ha ett allmännyttigt syfte, inte kontrolleras av det allmänna och inte göra några värdeöverföringar till andra än registrerade idéburna organisationer eller till forskning. Något lagkrav att upphandlingen dessutom ska leda till ”budgetmässig effektivitet” finns inte.

Det går inte heller att utläsa av direktivet att ett krav på ”budgetmässig effektivitet” skulle vara en förutsättning för att få ha reserverade upphandlingar av sociala tjänster. Av direktivet framgår att redan omsorgen om icke vinstdrivande organisationers karaktär är ett tillräckligt skäl för att få ha reserverade upphandlingar och undantag för akuta ambulanstjänster (Direktiv 2014/24/EU, skäl 28).

Direktivet uppställer alltså inte något krav på att den reserverade upphandlingen måste leda till ”budgetmässig effektivitet”. Men Vårdföretagarna (liksom tingsrätten i Oslo) övertolkar dessutom innebörden av detta begrepp. Med ”budgetmässig effektivitet”, när begreppet förekommer i EU-domstolens och Efta-domstolens praxis, avses inte att en enskild upphandling måste ge ett visst resultat. Med ”budgetmässig effektivitet” avses att systemet i dess helhet är budgetmässigt effektivt.

Medlemsstaterna får alltså reservera upphandlingar, till exempel när syftet är att uppnå ett system i ekonomisk jämvikt där välfärdstjänster tillhandahålls med samma kvalitet och tillgänglighet oavsett var i landet invånarna bor.

Det är med andra ord tillåtet att ha reserverade upphandlingar för att motverka så kallad cherry-picking där de kommersiella aktörerna tar de lukrativa kontrakten i de ekonomiskt lönsamma storstäderna men lämnar de olönsamma uppdragen i glesbygden åt de idéburna organisationerna.

Det ska tilläggas att frågan i vilken utsträckning LOU tillåter reserverade upphandlingar endast har relevans för välfärdstjänster som är ekonomiska enligt EU-rätten, att välfärdstjänster som är icke-ekonomiska helt faller utanför LOU samt att det med jämna mellanrum kommer signaler om att uppfattningen att skattefinansierade välfärdstjänster är ekonomiska är felaktig (”HFD har fel!” – Upphandling24). Det är en mindre skandal att den svenska tillämpningen – trots domar som Dôvera (C-262/18 P och C-271/18 P), ASADE I och Casa Regina (T-223/18) – får fortgå nästan helt utan debatt eller ifrågasättanden.

Mathias Sylvan


Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026