Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Färdtjänstavtal är inte tjänstekoncession

RättsfallsanalysFredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton, analyserar ett rättsfall där Kammarrätten i Stockholm ger vägledning avseende gränsdragningen mellan tjänstekoncession och tjänstekontrakt.

| 2013-02-22

1. Sammanfattning

  • Kammarrätten i Stockholm har ansett att ett färdtjänstavtal där hela ersättningen kommer från den upphandlande myndigheten och där ingen riskövergång ansetts ske från kommun till leverantör inte är en tjänstekoncession utan är att se som ett tjänstekontrakt enligt LOU.
  • En tjänstekoncession kräver enligt kammarrätten att leverantörerna övertar en betydande del av den risk som kommunen skulle löpa om de utförde tjänsten själv.
  • Under hösten 2013 kommer troligen ett nytt EU-direktiv om tjänstekoncessioner att antas som ger vägledning för när en tjänstekoncession ska anses föreligga.

2. Fakta i målet
Uppsala kommun (Kommunen) påbörjade ett ansökningsförfarande i form av tjänstekoncession för färdtjänstresor.

Samres AB (Samres) ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om enligt LOU. Som grund anförde Samres att Kommunen felaktigt rubricerat förfarandet som tjänstekoncession. Samres framhöll dels att ersättningen i sin helhet kom från kommunen, dels att inga risker från kommunen skulle överföras till leverantören enligt kontraktet.

Kommunen bestred bifall till talan och yrkade att Samres ansökan skulle avvisas eftersom förfarandet avsåg en tjänstekoncession och reglerna om överprövning enligt LOU därför inte är tillämpliga. Kommunen anförde att del av ersättningen till leverantörerna kom från tredje man i form av egenavgifter från resenärer, men att tjänstekoncession kan föreligga även om ersättningen betalas helt av en upphandlande myndighet. Därutöver menade Kommunen att de överfört hela risken på leverantören.

3. Domstolarnas bedömningar
Förvaltningsrätten konstaterade att frågan i målet rörde gränsdragningen mellan tjänstekoncession och tjänstekontrakt. Förvaltningsrätten ansåg bl.a. att ersättningsmodellen innebar att hela ersättningen till leverantören skulle erläggas av Kommunen. Definitionen av tjänstekoncession i 2 kap. 17 § LOU och bakomliggande direktiv talade enligt domstolen för att sådana förfaranden inte kan vara tjänstekoncessioner. Oavsett detta ansåg förvaltningsrätten bl.a. att någon egentlig risk inte skulle övergå till leverantörerna, då dessa inte skulle göra något bindande åtagande mot Kommunen att åta sig transportuppdrag .

Förvaltningsrätten fann sammanfattningsvis att ansökningsförfarandet utgjorde ett vanligt tjänstekontrakt som skulle upphandlas enligt LOU. Upphandlingen skulle därför göras om.

Kommunen överklagade till kammarrätten. Vad gäller ersättningsmodellen konstaterade kammarrätten att vanliga tjänstekontrakt innefattar en ersättning som upphandlande myndighet betalar direkt till tjänsteleverantören, medan tjänstekoncession förutsätter att ersättningen består i (i) rätten att utnyttja tjänsten, eller (ii) av dels en sådan rätt, dels betalning samt att leverantören bär risken som är förbunden med att tillhandahålla tjänsterna.

Innebörden av förfarandet var enligt kammarrätten att Kommunen skulle köpa tjänster av olika färdtjänstleverantörer mot ersättning. Att tredje man i vissa fall skulle komma att betala egenavgift förändrade inte bedömningen att hela ersättningen ansågs utgå från Kommunen. Redan detta tydde enligt kammarrätten på att det är fråga om ett tjänstekontrakt, inte en tjänstekoncession.

Kammarrätten fann vidare att det mot bakgrund av EU-domstolens praxis krävs att tjänsteleverantörerna övertar en betydande del av den risk som Kommunen skulle löpa om de utförde tjänsten själv, för att förfarandet skulle kunna ses som tjänstekoncession.

Enligt kammarrätten hade Kommunen inte visat att det fanns någon verksamhetsrisk hos Kommunen som kunde övergå på leverantörerna. Detta sammantaget med den ersättningsmodell som användes gjorde enligt kammarrätten att det inte kunde vara fråga om tjänstekoncession. Avtalet var istället att anse som ett tjänstekontrakt. LOU ansågs tillämplig.

Kammarrätten fann i likhet med förvaltningsrätten att Kommunen brutit mot 1 kap. 9 § LOU och ansåg att Samres kunnat komma att lida skada. Överklagandet ska därför avslås och upphandlingen göras om. Domen har inte vunnit laga kraft.

4. Analys och konsekvenser
Av kammarrättens resonemang framgår att två faktorer är avgörande för bedömningen huruvida ett kontrakt avser tjänstekoncession eller ett vanligt tjänstekontrakt, dels ersättningens form, dels riskövergång från myndighet till leverantör. Risken är därvid oupplösligt förbunden med det ekonomiska utnyttjandet av tjänsten, se EU-domstolens dom i mål nr C-206/08 Gotha.

Såvitt avser verksamhetsrisken ligger skillnaden mellan ett vanligt tjänstekontrakt och en tjänstekoncession i om leverantören tar över hela eller en betydande del av den risk som myndigheten skulle påföras, om denna utförde tjänsten själv. Detta gäller även om denna risk redan från början är mycket begränsad, se mål C-206/08 Gotha.

I det refererade målet hade Samres anfört att kravet på överföring av risk innebär att tjänster som inte kan innebära potentiell intäkt för Kommunen inte heller kan anses utgöra tjänstekoncession. Kommunen hade däremot uppgett att resenärens valfrihet var den främsta anledningen till att Kommunen valt koncessionsmodellen och att valfriheten var nära sammankopplad med den risk som varje leverantör måste ta i verksamheten. Kvaliteten på tjänsterna skulle avgöra om leverantörerna skulle få beställning av färdtjänst och de skulle därmed utsätta sig för marknadens nycker.

Enligt vår mening ligger skillnaderna i parternas argumentation i denna del i begreppet riskövergång, en fråga som inte berörs i 2 kap. 17 § LOU men som är central enligt EU-domstolens praxis. Samres utgångspunkt var att tjänstekoncession var uteslutet eftersom någon risk inte kunde överföras från kommunen till leverantören, medan kommunens utgångspunkt låg i att tjänstekoncession var möjlig eftersom leverantören faktiskt står den ekonomiska risken.

Som framgår av domen ansåg kammarrätten att kommunen inte visat att det fanns någon verksamhetsrisk hos kommunen som kunde övergå på leverantörerna. Enligt vår mening ligger bedömningen i linje med uttalandet i EU-domstolens mål C-206/08 om att tjänstekoncession förutsätter att leverantören tar över hela eller en betydande del av den risk som myndigheten skulle påföras, om denna utförde tjänsten själv.

Kommunens argument i förvaltningsrätten och kammarrätten ligger nära regeringens motivering till att kontrakt för valfrihetssystem enligt lag (2008:962) om valfrihetssystem (prop. 2008/09:29 s. 56 f.) utgör tjänstekoncession. Enligt regeringen stod klart att utföraren inom ramen för ett valfrihetssystem står den ekonomiska risken – även om ersättningen inte betalas från tredje man. Tjänsteleverantörens inkomster ansågs beroende av att leverantören lyckas få exempelvis äldre till sitt äldreboende eller patienter till sin praktik. Tilläggas kan att regeringens utgångspunkt i sin tur härleds från ett antal uttalanden från EU-kommissionen år 2007.

I förslaget till nytt EU-direktiv om tilldelning av koncessioner återfinns nya riktlinjer för tjänstekoncessioner. Där anges bl.a. att koncessionshavaren ska anses överta den väsentliga driftsrisken om innehavaren inte är garanterad att få tillbaka de investeringar som gjorts och de kostnader som uppstår under de pågående tjänster som är föremål för koncessionen.
Denna ekonomiska risk kan bestå av något av följande:

  • Risk i samband med användning av eller tillhandahållande av tjänsten.
  • Risk i samband med tillgång till den infrastruktur som tillhandahålls av koncessionshavaren eller som används för att tillhandahålla tjänsterna till användarna.

För närvarande saknas möjlighet att överpröva tilldelning av tjänstekoncessioner enligt LOU, se HFD 2012 ref. 29. I förslaget till nytt EU-direktiv om koncessioner anges dock att tjänstekoncessioner överstigande vissa värden ska kunna överprövas. Direktivet kan förväntas antas i höst och troligen kommer möjlighet till överprövning av större tjänstekoncessioner i Sverige dröja till 2015, beroende på hur snabbt Sverige implementerar direktivet.

5. Målnummer och domstol

Kammarrätten i Stockholm 2013-06-12, mål nr 7629-12

Läs mer: JuridikLUKRättsfallsanalysTjänstekoncession

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026