Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Färre överprövningar eller dyrare processer?

FörenklingsutredningenRegeringens särskilda utredare Anna Ulfsdotter Forssell presenterade den 14 juni resultatet av utredningen om förenklingar av reglerna för upphandling under tröskelvärdena samt förslag som syftar till att minska antalet överprövningar. Martin Levinsohn och Mattias Wiklund, Setterwalls Advokatbyrå, lyfter några frågor kring de föreslagna förändringarna som gäller införandet av ett processkostnadsansvar.

| 2018-07-14
Martin Levinsohn och Mattias Wiklund, advokater på Setterwalls Advokatbyrå.

Utredningen har resulterat i ett mycket väl genomarbetat och intressant betänkande. Ändringsförslagen verkar, såvitt avser förenklingar av upphandlingsförfarandet under tröskelvärdena, väl genomtänkta och kan mycket väl komma att göra det enklare för upphandlande myndigheter att genomföra upphandlingar under tröskelvärdena.

Inte minst förslaget om att tillåta upphandlande myndigheter att själva välja utformningen av sina förfaranden känns lovande – även om vi i praktiken med stor sannolikhet kommer att se förfaranden som i väsentliga avseenden följ er nuvarande modeller för förenklade förfaranden respektive urvalsförfaranden.

Även förslaget att öka utrymmet för dialog (som innefattar och tillåter såväl förtydliganden och kompletteringar som förhandlingar och förändringar av både upphandlingsdokument och anbud) kan väntas underlätta handläggningen av upphandlingar.

Dessa förändringar framstår som välmotiverade och kan komma att leda till effektiva och ändamålsenliga upphandlingar och i förlängningen färre överprövningar.

Med det sagt väcker reformförslagen som syftar till att minska antalet överprövningar ett antal frågor. Den spontana reaktionen blir framför allt om inte utredningen låtit målet om att minska antalet överprövningar få företräde framför alla andra hänsyn, inte minst vad gäller rättssäkerheten och tillgången till effektiva rättsmedel.

När det gäller förslaget om införandet av en ansökningsavgift på 7 500 kronor har vi svårt att föra fram några mer betydande invändningar och har svårt att se att det kommer att påverka de mål där sökanden väljer att anlita ombud.

I ärenden som gäller kontrakt avseende mindre värden, och särskilt i förhållande till mindre leverantörer, finns det dock en klar möjlighet att ansökningsavgiften kommer att få en avhållande effekt.

Men när det gäller förslaget om införande av ett processkostnadsansvar känner vi stor skepsis. Från en principiell synpunkt kan ifrågasättas om det överhuvudtaget är lämpligt att införa ett sådant ansvar i mål där parterna i princip inte kan förlikas.

Ett av de underliggande syftena med överprövningsinstitutet är och förblir att säkerställa att upphandlande myndigheter och enheter agerar i enlighet med upphandlingslagstiftningen snarare än att lösa en tvist gällande två kommersiella parters mellanhavanden.

I princip samtliga överprövningsmål är av betydelse för en vidare krets av personer än de som är direkta parter i målet eftersom både förordnanden om att göra om och rättelse (liksom ogiltigförklaring av ett avtal) på ett eller annat sätt påverkar övriga leverantörers ställning.

Mot denna bakgrund kan det därför ifrågasättas om det är lämpligt att en enskild anbudsgivare får bära risken för den upphandlande myndighetens processkostnader när talan i många fall drivs till förmån för en vidare krets av aktörer.

Detta särskilt som överprövningar från ett bredare perspektiv bidrar till att upphandlande myndigheter anstränger sig för att agera i enlighet med tillämplig upphandlingslagstiftning.

Utöver sådana mer principiella synpunkter på förslaget finns det även betydande frågetecken och oklarheter kring den praktiska tillämpningen av processkostnadsansvaret – något som utredaren är medveten om och pekat på i sitt betänkande.

Dels handlar oklarheterna om när en part kan anses ha vunnit ett mål (det vill säga den grundläggande fördelningsregeln) vilket kan vålla problem om upphandlande myndighet väljer att på egen hand avbryta upphandlingen eller annars självmant vidta rättelse under pågående domstolsprövning – innebär detta att leverantören kan anses ha vunnit målet?

Vidare är det oklart hur tredje parts eventuella rättegångskostnader ska hanteras. Om en klagande leverantör begär rättelse innebärande att vinnande leverantörs anbud ska förkastas och domstolen bereder den vinnande leverantören möjlighet att yttra sig i målet – innebär det att även denna leverantörs rättegångskostnader ska bäras av den tappande parten i målet?

Till saken hör också att en sådan leverantörs partsställning i nuläget är förhållandevis oklar – till exempel har sådana leverantörer inte rätt att överklaga förvaltningsrättens avgörande – även om detta innebär att leverantörens anbud ska förkastas.

Även om utredaren har gjort ett lovvärt försök att ta ställning till vissa av dessa frågor har frågorna i slutändan överlämnats till domstolarnas rättstillämpning.

Oklarheterna innebär sammantaget att det kan bli mycket svårt för en leverantör att på förhand bedöma både risken för att behöva bära motpartens rättegångskostnader och den möjliga storleken på sådana rättegångskostnader.

Dessa oklarheter kommer sannolikt att minska benägenheten att begära överprövning. Frågan är dock om inte samma mål går att uppnå med mindre ingripande åtgärder.

Till saken hör också att den tidigare överprövningsutredningen (SOU 2015:12) innehöll ett antal förslag som fortfarande bereds inom Regeringskansliet och som kan komma att få effekter på överprövningsprocessen – inte minst gällande preklusionsfrister för leverantörers påtalande av fel och brister.

Vi kan därför tycka att det vore lämpligt att behandla förslagen gemensamt som en övergripande reform av överprövningsinstitutet för att tillåta en helhetsbedömning av förändringarnas potentiella effekter.

Även de frågor som utredaren valt att belysa på eget initiativ gällande krav på upprättande av tidplan för handläggningen av överprövningsmål och domstolens ansvar för materiell processledning är intressanta och förtjänar att utredas vidare. Om det går att höja effektiviteten i domstolarnas handläggning av överprövningar

I tillägg till detta vill vi peka på att det kan finnas andra delar av överprövningsinstitutet som skulle kunna ses över – till exempel kan avtalsspärrens korta period om tio dagar i sig vara tvistedrivande eftersom den kan tvinga fram ett beslut om att väcka talan, trots ofullständigt underlag, för att undvika rättsförluster.

Även införandet av ett formaliserat omprövningsförfarande med utökad skyldighet för upphandlande myndighet/enhet att lämna en utökad beslutsmotivering skulle kunna filtrera bort ett antal ärenden innan de går till domstol.

Sådana åtgärder skulle kunna öka leverantörernas insyn i beslutsunderlaget och skapa förutsättningar för att förankra besluten hos leverantörerna.

Dessutom skulle sådana åtgärder kunna undanröja vissa av de problem som dessvärre ibland förekommer med att upphandlande myndigheter undanhåller eller fördröjer utlämnande av handlingar och taktiserar med tidpunkten för publiceringen av tilldelningsbeslut för att minska leverantörernas effektiva tid för att gå igenom beslutsunderlag och ta ställning till om upphandlingen gått till på ett korrekt sätt eller inte.

Med det sagt utgör utredningens betänkande i grunden en välarbetad produkt som vi hoppas kan lägga grunden för värdefulla diskussioner och ändamålsenliga förändringar av det svenska upphandlingssystemet.

Martin Levinsohn och Mattias Wiklund

advokater på Setterwalls Advokatbyrå

 

Välkommen till Upphandling24:s konferens Förenklingsutredningen den 6 september. Anmäl dig här.

Läs mer: Juridik Förenklingsutredningen

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Hoppas på snabb ”Exit LOU”

Sveriges allmännytta gör undantag från LOU till huvudkrav för att motverka skenande byggkostnader. En ny rapport ger en bild av omkring 20 procent högre prisnivåer i pågående upphandlingar.

Gävles allmännytta pausar byggen

Gävle kommuns allmännytta Gavlegårdarna pausar nyproduktion av bostäder till följd av det osäkra världsläget.

”LOU måste förtydligas”

LOU är luddig vilket hämmar hållbara it-upphandlingar. Det anser TCO Developments vd Sören Enholms som vill se ett förtydligande.

Kritiserar två regioner

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag har granskat hur väl landets regioner följer de nationella rekommendationerna när de upphandlat kollektivtrafik. Skåne får ros. Gotland och Gävleborg får ris.

Chef igen – nu som interim

Karriär

I fjol lämnade upphandlingschefen Katja Bähr Tyresö kommun för konsultbolaget Knowit. Under 2022 är hon inhyrd inköpschef på Stockholm Vatten och avfall. ”Ett år en fantastisk tid. Man får sätta sin egen prägel men krafterna hinner inte ta slut”, säger hon.

Foto: Mostphotos

”Kan inte agera detektiver”

Nya regelverk innebär att upphandlare behöver lyfta på många stenar för att utreda om leverantörerna är ”hela och rena”. Men det är inte rimligt att förväntas vara EU:s detektiver. Det anser Addas bolagsjurist Lotta Olsson.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Upphandlingsadministratör
  • Adda söker en bolagsjurist som vill göra samhällsnytta
  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Piteå kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Avtalsförvaltare till Regionfastigheter i Lund
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Senaste nyheterna

Hoppas på snabb ”Exit LOU”Hoppas på snabb ”Exit LOU”
Gävles allmännytta pausar byggenGävles allmännytta pausar byggen
”LOU måste förtydligas””LOU måste förtydligas”
Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
”Kan inte agera detektiver””Kan inte agera detektiver”
Efterlyser tydligare stödEfterlyser tydligare stöd
Agerar efter upphandlingsmissarAgerar efter upphandlingsmissar
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Råd och skratt för vinnande anbud

Inspiration, kunskap, tips, erfarenhetsutbyte, skratt och nätverkande. Det får medlemmarna i Upphandling 24:s digitala anbudsnätverk för leverantörer som vill lära mer om och komma vidare i upphandlingsarbetet.

Senaste kommentarerna

  • ”LOU snedvrider konkurrensen”Allmännyttans kampanj mot LOU lämnar mig ingen ro. Jag tycker ärligt talat att den är rent ut sagt pinsam och...
  • Vill skrota LOU för allmännyttanAllmännyttans kampanj mot LOU lämnar mig ingen ro. Jag tycker ärligt talat att den är rent ut sagt pinsam och...
  • Vill skrota LOU för allmännyttanIntressant iakttagelse från utredaren att "bolag alldeles uppenbart inte offentligrättsliga organ". Kan inte annat än undra hur SKR kommer ställa...
  • Anklagas för ojusta metoderNorstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om...
  • Överträffar målen för klimatetVar är resultatet? Vilka siffror redovisas och för vad? Vem och hur gjorde beräkningen? Menar Region Stockholm att varje inköp...

Aktuella utbildningar

  • Agil upphandling | 9 november
  • LOU på två dagar | Hösten 2022
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

UH24 Utbildning – Hitta kursen för dig!

Det är här vi tar innehållet från våra konferenser och produkter och förvandlar det till konkret kunskap – som lyfter din kompetens till helt nya nivåer.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »