Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Fem jobbsamtal som kan döda din karriär

KarriärVisst känns din arbetsplats avslappnad och öppen. Trots det finns det minerad mark. Här är fem samtal du ska undvika

| 2016-04-21

Nej, det är inte säkert att det går att prata om allt på jobbet. I en studie som ledarskapskonsulten Vitalsmart gjort bland anställda i USA uppgav mer än åtta av tio att de varit med om att kollegor sagt något som fått katastrofala följder för deras karriärer.

Nästan sju av tio erkände att de själva någon gång sluntit rejält med tungan. En tredjedel uppgav att det kostat dem en löneförhöjning eller ett kliv uppåt i karriären. Nästan lika många att det förstört en relation på jobbet.

Amerikanska sajten CIO listar de fem jobbsamtal som enligt studien måste undvikas till vilket pris som helst.

1. Självmord genom feedback
Det här är ett av de vanligaste misstagen. Du missförstår signalerna från din kollega – eller ännu värre din chef – och flikar in feedback när du borde vara tyst.

Men om en person inte bett om feedback och den inte kan sägas på ett taktfullt sätt, privat eller diskret – ja då är det nog bäst att hålla tyst råder David Maxfield, forskningsansvarig på Vitalsmarts som varit med och tagit fram studien.

– Om du inte kan säga något snällt, säg ingenting alls, säger han och berättar om en person som berättar i studien att han gett sin chef feedback på ett gruppmöte.

– Han tyckte inte själv att det han sa var särskilt hårt men chefen kände sig påhoppad och förnedrad.

2. Skvallerkarma
Det här kan inträffa när du avslöjar dina verkliga känslor för en person eller en situation. Kanske ventilerar du det inför en arbetskamrat men beroende på hur nära ni står så kan det verkligen slå tillbaka.

– Det är lätt att missta sig och anförtro sig till fel kollega, det kan handla om att du behöver lätta på trycket eller helt enkelt försöker göra rätt och närma dig en svår situation, säger David Maxfield.

I stället är hans råd att du pratar med din partner, en vän eller släkting – och de får inte vara kopplade till ditt jobb.

3. Politik och religion är knepigt
Inte heller politik, religion eller andra känslomässigt laddade ämnen är särskilt smart att prata om på jobbet, enligt David Maxfield.

En person i studien tyckte själv att det var okontroversiellt att säga att han enbart tittade på den högerpopulistiska amerikanska kabelkanalen Fox News. Men det hela eskalerade till en upprörd politisk debatt och skapade friktion på jobbet under en lång tid.

4. Låta orden rusa iväg
Alla blir vi ibland irriterade och tappar humöret. Då är det lätt hänt att dra till lite för mycket och använda allt för hårda ord.

– När du går ifrån att säga “Det här är en dålig idé” till att säga “idiot” har du definitivt gått för långt.

5. Svara alla
Det kan handla om ren klumpighet, stress eller att inte ha tillräckligt fokus på det du håller på med men kan vara förödande för dig på ditt jobb.

– Dubbelkolla alltid vart du skickar ditt mejl. Läs om svaret, högt om det går. Det här är ett av de enklaste misstagen att undvika eftersom du faktiskt har tid att kolla att du säger rätt saker till rätt person innan du trycker på sändknappen, säger David Maxfield.

Så kommer du tillbaka
Jo, det går men det kan ta tid och kraft. För det första måste du förstå vad du ber om ursäkt för och göra det utan att skylla ifrån dig.

– Börja med en ursäkt men ännu effektivare är att faktiskt göra en personlig uppoffring – av din tid, ditt ego eller dina pengar, säger David Maxfield.

Han berättar om en kvinna i studien som deltagit i ett konferenssamtal och trott att hon tryckt på muteknappen när hon utbrast att cheferna var idioter. För att rätta till det reste hon runt till alla och bad dem personligen om ursäkt.

Om det verkligen hjälpte framgick inte men det viktiga är ändå att göra ett uppriktigt försök, råder David Maxwell.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fem jobbsamtal som kan döda din karriär”

  1. LXV skriver:
    22 april, 2016 kl. 10:55

    Ang. punkt 3 – till skillnad från FAS (om man ska vara helt korrekt med “försvenskandet” av internationalismer) är arbetstagare i Sverige skyddade mot att skönsmässigt diskrimineras beträffande bl.a. sin religion eller politiska åsikter.
    Tips till redaktionen: fokusera på väsentliga upphandlingsfrågor i stället för sånt här trams, det påverkar er källtrovärdighet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026