Upphandlingsutredningen har idag lämnat sitt slutbetänkande till civil- och bostadsminister Stefan Attefall. Enligt Anders Wijkman, som lett utredningen, har upphandlingsjuridiken fått en oproportionerlig stor roll:
– Rädslan för att göra fel har gjort att man tappat andra minst lika viktiga aspekter av den goda affären. Vi vill bland annat se ett ökat inslag av förhandling.
I utredningen förordas en nationell upphandlingsstrategi för goda offentliga affärer. Tanken med den nationella strategin är att den ska hjälpa till att styra mot högre kvalitet och effektivitet.
Utredningen pekar också på behov av stöd och vägledning till upphandlarna genom en ny sammanhållen stödmyndighet. Adekvat akademisk utbildning nivå för upphandlare pekas ut som ett fokusområde. Ökade forskningsanslag och tre professurer föreslås.
– Hos myndigheterna är upphandling sällan en fråga som lyfts till ledningsnivå och det är en stor skillnad från de privata företagen där inköpschefen ofta har en mycket central roll.
Tongångarna i rapporten känns igen från det delbetänkande som presenterades i november 2011 efter det att utredningen arbetat i ett knappt år. Till grund för det betänkandet låg bland annat dialogmöten som genomförts på ett flertal orter runt om i landet.
Bland detaljförslagen märks en höjd brytgräns för direktupphandling. En fördubbling till 600 000 kronor (med dokumentationskrav över 100 000 kronor) bedöms gagna småföretag samtidigt som myndigheternas resurser kan riktas mot mer komplexa och lönsamma upphandlingar.
Upphandlingsutredningens syfte har varit att utvärdera regelverket ur ett ekonomiskt och samhällspolitiskt perspektiv. Till de problem som uppmärksammats hör att 7 procent av alla upphandlingar överprövas. På förslag står därför en ny struktur för överklaganden.
Upphandlingsmålen bör enligt utredningen koncentreras till fyra domstolar, tre förvaltningsrätter och en kammarrätt. Detta för att samla kompetensen, minska handläggningstiderna och göra praxis mer enhetlig.
– Temporära direktupphandlingar tillåts för att försörjningen av varor och tjänster till de offentliga verksamheterna ska kunna fortgå under domstolsprövningen
För att kunna följa upp om offentliga upphandlingar leder till en effektiv konkurrens måste det finnas en ändamålsenlig och pålitlig statistik för analys och uppföljning. På förmiddagens presskonferens i Rosenbad beskrev Anders Wijkman statistiken som ett ”sorgebarn”:
– Vi har begränsade kunskaper om vad offentlig sektor köper och hur mycket man köper för. Det försvårar styrningen av den offentliga upphandlingen men samtidigt finns en stor potential för kvalitetsförbättringar.
Stefan Attefall ser det som positivt att utredningen så tydligt fokuserat på vikten av ett strategiskt förhållningssätt:
– Utredningen har många goda idéer för att upphandlingsfrågorna ska få en mer framskjuten plats på både nationell och lokal nivå.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer