En kartläggning har nu överlämnats till regeringen, där Trafikverket förordar ”modell två” – statliga ägda fartyg och upphandlad drift” – som ett av fyra alternativ.
Andra tänkbara lösningar är upphandling av både fartyg och drift eller trafik helt i statlig regi.
-Om modell två införs behöver staten hantera fartygen i ett eget rederi och vår utredning visar att både Sjöfartsverket och Trafikverkets färjerederi har förutsättningarna för det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
-Utifrån att Sjöfartsverket redan idag har en stor rederiverksamhet och hanterar ett flertal fartygstyper bedömer vi att deras förmåga är något bättre än Trafikverkets. De får i så all ansvar för design, byggnation och förvaltning av fartyg.
Det var förra sommaren som regeringen gav Trafikverket i uppdrag att analysera olika lösningar för Gotlandstrafiken för den nya avtalsperioden från januari 2027.
Nuvarande avtal med Destination Gotland är en tjänstekoncession där både fartyg och drift upphandlats.
I det nya beslutsunderlaget pekar Trafikverket på ett samband mellan bristande konkurrens och det försprång som gällande operatör har kring kunskap om marknaden.
Staten vill även få bukt med kostnadsökningen för trafiken. För 20 år sedan var statens kostnad 224 miljoner kronor – att jämföra med årets anslag på 498 miljoner kronor.
Trafikverkets slutsatser sågas av både Region Gotland – som oroas över planer på långsammare trafik – och branschorganisationen Svensk sjöfart, som varnar för de ekonomiska riskerna med ett statligt rederi.
Modellen med statliga ägda fartyg hinner dock inte införas till 2027. Trafikverket vill därför se ett kortare övergångsavtal för nästa avtalsperiod för att först till perioden därefter införa det nya systemet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer