Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Går emot krav på värde

Krav på att ange ett kontrakts uppskattade värde i upphandlingsannonser seglar upp som den stora stridsfrågan inför anslutningen till Eforms – EU:s standardformulär för upphandling. ” Det kan liknas vid ett kortspel där en part måste spela med korten vända åt fel håll.”, anser SKR.

| 2023-06-26
Palle LUndberg
Palle Lundberg, SKR.

En stor mängd remissinstanser går emot förslaget i regeringens promemoria med kritik mot att ett uppskattat värde riskerar att styra prissättningen och försämra konkurrensen.

Det är på några punkter som är frivilliga enligt EU:s regelverk där regeringen vill göra det obligatoriskt med ytterligare fakta för svenska upphandlingar.

Det gäller bland annat information om kontraktets eller ramavtalets uppskattade värde samt om det i upphandlingen ställs krav på miljö, sociala aspekter eller innovation.

Regeringens analys bygger på betydelsen för statistikinsamling och även som beslutsunderlag för leverantörer om tänkbara affärsmöjligheter.

Samtidigt garderar promemorian för en liten risk att det uppskattade värdet blir ett riktmärke för prissättning och att priskonkurrensen minskar om ett uppskattat värde publiceras redan i en annons om anbudsinfordran.

Redan den 25 oktober i år sker en övergång till Eforms och bland upphandlande myndigheter finns utbredd kritik mot att behöva ange ett kontrakts uppskattade värde i ett konkurrensuppsökande skede.

I ett remissvar som undertecknats av vd Palle Lundberg pekar Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, på riskerna med att ett angivet värde styr anbudsgivarnas prissättning och ser särskilda risker för upphandlande myndigheter i glesbygd med svag, lokal konkurrens.

Stockholms stad, Region Skåne, SOI, Malmö stad, Lunds universitet, Svenska kraftnät, FMV och Arbetsförmedlingen är exempel på upphandlande myndigheter som i respektive remissvar framför liknande kritik.

Regeringens påstående att det inte blir någon ökad, administrativ börda sågas i ett flertal remissvar. I promemorian betonas att upphandlande myndigheter redan i dag behöver beräkna ett värde som underlag för vilket regelverk som ska tillämpas.

Arbetsförmedlingen invänder:

”Att beräkna värdet på en upphandling för att avgöra om en den ska genomföras som en direktupphandling, icke-direktivstyrd eller direktivstyrd är mindre krävande och inte lika precis jämfört med att uppskatta värdet på kontraktet.”

Flera kritiska organisationer öppnar samtidigt för alternativa lösningar. FMV vill att respektive organisation ges handlingsfrihet att avgöra om ett kontraktsvärde ska anges. SKR pekar på möjligheterna i Eforms med en fördröjd publicering av uppgiften och att det då kan ske efter det konkurrensuppsökande skedet.

Regeringsförslaget backas upp av statens expertmyndigheter för upphandling respektive konkurrens

Upphandlingsmyndigheten ser uppgiften om kontraktsvärde som särskilt viktig med de brister som finns kring efterannonsering och att det även skulle ge en mer komplett statistik utifrån att många upphandlingar avbryts.

Konkurrensverket ser fördelar med transparens och konkurrenssituationen mellan leverantörer, men pekar samtidigt på risker med att det blir ett riktmärke för prissättning.

Trafikverket och Göteborgs Stad tillhör ett fåtal större, upphandlande myndigheter som är positiva. Göteborgs Stad ser informationen som viktig för att företag snabbt ska kunna ta ställning till om det kan vara en intressant affär.

Remissvaren i sin helhet går att ta del av via regeringens webbplats.

Läs mer: AnnonseFormsPalle LundbergSKR

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Går emot krav på värde"

  1. T skriver:
    26 juni, 2023 kl. 22:32

    Kan vi vänligen sluta överimplementera direktivet i dess frivilliga eller icke-existerande delar? Har vi inte lärt oss något av de förenklingar som efterfrågats i samband med förenklingsutredningar (som motvikt till Sveriges klassiska “gold plating”, samt den kritik som riktats mot EU-domstolens takpris praxis för ramavtal?

  2. Frustrerad upphandlare som vill göra rätt skriver:
    27 juni, 2023 kl. 09:41

    Fokusera istället på att göra det enkelt att efterannonsera och att inte göra vissa fält obligatoriska som inte är obligatoriska att fylla i enligt direktivet. Som formuläret för efterannonsering nu ser ut i t ex TendSign blir den statistik som inhämtas med efterannonserna som underlag ändå i många fall fel, då det är helt omöjligt att göra det korrekt i de fall man har tilldelat ramavtal till flera leverantörer med förnyad konkurrensutsättning som avropsform, då uppskattat värde och takvärde i formuläret ska anges per kontrakt. Att då ange hela upphandlingens uppskattade värde och takvärde på vart och ett av kontrakten blir fel, samtidigt som du i det läget inte har en aning om hur värdet för upphandlingen som sådan kommer att fördela sig mellan kontrakten under avtalstiden, eller om en viss leverantörs kontrakt ens får något värde alls. Vid volymbaserade (pris x antal) upphandlingar är det dessutom vad t ex gäller konsulter oerhört svårt att veta utfallet på övergripande nivå ens när man efterannonserar, då det är svårt att förutse volymer och volymer av exakt vad fyra år framåt (det är ju därför man har formen ramavtal. Redan den i sig signalerar ju oklarhet kring kommande behov, och oklarheten är lika för alla, så förstår egentligen inte heller varför takvärde alls är nödvändigt. Reglera i så fall istället hur långt ett avrop från ett ramavtal får löpa efter det att ramavtalet i sig har löpt ut om man nu vill begränsa på ngt sätt, men det är en annan diskussion :-)).

    Dessutom är det en massa fält om leverantörerna som är automatifyllda i formuläret som du som upphandlare inte kan ändra i, vilket t ex gör att en massa enskilda medarbetares mailadresser och telefonnummer hos leverantörerna ligger ute om det är sådana de har matat in som kontaktperson för upphandlingen istället för ett växelnummer.

    Slutligen, varför inte låta leverantörerna själva i samband med att de registrerar sig i ett upphandlingsverktyg ange huruvida de är att betrakta som ett SME eller inte? Det är ibland väldigt svårt att avgöra utifrån samtliga parametrar för bedömning och utan att lägga ner enorma mängder tid på att undersöka det hela. Som jag uppfattar det är detta fält egentligen inte heller obligatoriskt att fylla i utifrån direktivet, men i TendSign är det det. Om man höftar i sin bedömning och om alla gör olika blir underlaget ändå fel och en större (eller mindre) andel SME än vad som verkligen är fallet anges som tilldelade. Det hjälper ju ingen.

    Jag har framfört samtliga av mina åsikter ring bristerna i formulären som sådana och konsekvenserna av detta många gånger till både TendSign och Upphandlingsmyndigheten, men har aldrig fått svar. Jag tror starkt att detta jag talar om ovan är en stor anledning till att så få efterannonserar, inte att man inte vill. I nuläget tvingas t ex vi själva att avstå från att efterannonsera våra ramavtalsupphandlingar där flera leverantörer har tilldelats (det är alltså främst denna typ av upphandling som är ett problem, men den utgör en stor andel av våra upphandlingar) då vi anser att underlagen blir fel och vi vill inte medverka till helt felaktig statistik. Däremot lämnar vi villigt ut informationen kring vilka som tilldelades vad till alla som frågar efter det. Vi vill dock hemskt gärna kunna göra rätt, men det ska vara lätt att göra rätt och “shit in” betyder nästan alltid “shit out” som vi vet. Ska bli mycket intressant att se hur formulären kommer att se ut framöver.

  3. Skattebetalare skriver:
    27 juni, 2023 kl. 10:28

    Mer information till svenska folket och större krav på transparens är goda ting.

    Sverige har blivit High Chaparall på senaste tiden.

  4. Robin Anderson Boström skriver:
    27 juni, 2023 kl. 11:22

    “Frustrerad upphandlare” jag kommer gärna i kontakt med dig och pratar mer om de ämnen du tar upp. Du hittar mig på LinkedIn, skicka mig ett meddelande om du vill.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Vill se mer svenska varor hos FN

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppmanar fler svenska företag att delta i FN-upphandlingar. “Vi är en stor givare men inte lika bra på att vinna upphandlingar”, säger han.

Magnus Haglund

Bravida i nytt blåsväder

Örnsköldsvik kommun kastar ut Bravida från leverantörsvärmen och polisanmäler företaget för överdebitering med totalt 8,9 miljoner kronor.

Förvaltningsrätten i Karlstad. Foto: Tommy Andersson.

Cosmic-dom: lång väntan förlängs

I 17 månader har Konkurrensverket och nio regioner växlat yrkanden och dokument i rättsprocessen om unikt höga upphandlingsböter – totalt 90 miljoner kronor. Nu drar processen ut på tiden ytterligare med en avslutande, muntlig förhandling i höst.

Kinnarps

Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde

Debatt

Hållbarhet är en prioriterad fråga för många organisationer, men när det gäller arbetsmiljöer fastnar fokus ofta på inköpspriset. Det är ett kortsiktigt perspektiv som kan bli kostsamt i längden – både för verksamheten och miljön. När upphandlingar styrs av lägsta pris riskerar långsiktig effektivitet, kvalitet och hållbarhet att hamna i skymundan, skriver Johanna Ljunggren, hållbarhetschef, Kinnarps.

Doherty

“Ställ krav på systemleverantören”

Andreas Doherty, analytiker på UHM, delar kritiken att det är för besvärligt för upphandlarna att efterannonsera. ”Upphandlingsmyndigheten borde få i uppdrag att ta fram en standard. Men tills vidare är mitt råd att ligga på sin systemleverantör om förenklingar” säger han.

Antje Dedering

Söker ny prövning av fallet Ferlin

Uppsala kommuns unika upphandling av vård- och omsorgsboende kan gå mot prövning i högre instans. De fyra omsorgsbolag som nekades att konkurrera om kontraktet har vänt sig till Kammarrätten.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • Firar seger i pilotfall

Läsarnas åsikter

Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »