Det är två avtal som tecknats efter förhandlat förfarande utan föregående annonsering som domstolen prövat.
Avtalen mellan SJ och Hitachi täcker utrustning som ett led i att anpassa SJ:s fordon till en ny europeisk standard för signalsystem – ERTMS.
Konkurrenten Alstom vände sig till domstol med en talan om att avtalen borde ogiltigförklaras och betraktas som otillåtna direktupphandlingar.
Detta med hänvisning till att Högsta förvaltningsdomstolen – med ett förhandsavgörande från EU-domstolen som grund – fastställt att SJ omfattas av LUF, lagen om upphandling inom försörjningssektorerna.
Men resonemanget underkänns av förvaltningsrätten i Stockholm, som bedömer att anskaffningen varit absolut nödvändig.
-När EU-domstolen i ett avgörande slog fast att SJ:s verksamhet omfattas av LUF var det med hänsyn till uppställda tidsramar inte möjligt att påbörja ett nytt annonserat förfarande i enlighet med bestämmelserna i LUF, varför det har förelegat synnerlig brådska. Detta beror på omständigheter utom SJ:s kontroll och det har inte heller varit omständigheter som har varit möjliga för SJ att förutse, säger rådmannen Anna Karin Andersson.
Domstolen konstaterar att Inköpsprocessen inleddes 2016 och i det skedet lutade det åt att SJ inte omfattades av LUF efter domar i lägre instanser
-Det är såklart glädjande och positivt för oss att förvaltningsrätten delar vår syn att det förelåg synnerlig brådska och att vi därför hade rätt att genomföra upphandlingen utan föregående annonsering, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl.
-Om vi hade varit tvungna att starta om upphandlingen, som hade pågått länge, så hade vi inte hunnit få fordonen utrustade i tid till januari 2023 när ERTMS ska rullas ut på Södra Stambanan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer