Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Gör om och gör rätt – svidande kritik från Lagrådet

Juridisk krönikaMånga är vi som har väntat på Lagrådets yttrande över den lagrådsremiss med förslag till offentlig upphandling, upphandling inom försörjningssektionerna och upphandling av koncessioner som regeringen överlämnade i juni förra året. Vid en genomgång av yttrandet framgår det tydligt varför det har blivit försenat: så omfattande kritik hör inte till vanligheterna, skriver Joakim Lavér och Julia Tavaststjerna, Hannes Snellman.

| 2016-02-24

I lagrådsremissen, som Lagrådet nu har yttrat sig över, menar regeringen att de nya bestämmelserna innebär en ökad tydlighet i upphandlingsregelverket och en större flexibilitet för upphandlande myndigheter och enheter – även om detta ”i viss mån har gått ut över regelverkets överskådlighet”.

Att Lagrådet är av annan uppfattning i frågan framgår tydligt redan i yttrandets inledande avsnitt. Under rubriken ”Lagarnas vidlyftighet” uttalar Lagrådet att regleringen ”redan genom sin omfattning blir […] svåröverskådlig och därmed svår att tillämpa. Lagarna innehåller bestämmelser av skiftande slag. Flera är sådana att de knappast kräver lagform – om de alls fyller någon funktion.”

Enligt Lagrådet är regelverket ”mer vidlyftigt än vad som är motiverat och det borde vara möjligt att banta regelmassan avsevärt”.

Regeringen får också utstå skarp kritik för det minst sagt problematiska gränsland mellan förvaltningsrätt och civilrätt som t ex kravet på skriftliga avtal medför. Att avfärda problemet med att det finns redan i dag och att det inte har framkommit att det har vållat några egentliga tillämpningsproblem kan enligt Lagrådet inte godtas: ”Lagens bestämmelser ska kunna tillämpas efter sin ordalydelse och de måste vara förenliga med varandra”.

Lagrådet kritiserar även förekomsten av s.k. lex imperfecta, dvs. bestämmelser som ålägger upphandlande myndigheter eller andra att vidta särskilda åtgärder men inte föreskriver någon påföljd för den händelse åliggandet inte efterföljs, liksom förekomsten av bestämmelser som föreskriver att någon ”får” göra något, när det enligt Lagrådet ”knappast skulle föresväva någon att det inte skulle vara tillåtet om föreskriften inte fanns”.

Man ska vara väl medveten om att kritik från Lagrådet på den här nivån och i den här omfattningen är exceptionell.

Det är uppenbart att utgångspunkten för regeringens lagstiftningsteknik – nämligen att vissa återverkningar på regelverkets överskådlighet och förhållande till svensk nationell lagstiftning är en oundviklig och godtagbar följd av ett direktivnära genomförande – har varit felaktig.

Regeringen tycks inte heller ha tagit något större intryck av Lagrådets kritik under den förra lagstiftningsvändan för ganska exakt nio år sedan, då 2004 års upphandlingsdirektiv skulle införlivas i den svenska lagstiftningen. Redan då framhöll Lagrådet, i sitt yttrande angående lagrådsremissen ”Ny lagstiftning om offentlig upphandling och upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster” av den 7 februari 2007, att det är ”högst otillfredsställande att på detta sätt bara föra vidare tolkningsproblem till den nationella lagstiftningen och därmed till de många som skall tillämpa bestämmelserna. Resultatet blir en för både samhället och tillämparna resurskrävande och ineffektiv lagstiftning.”

Tyvärr kan konstateras att inte heller de lagförslag som lagts fram i 2015 års lagrådsremiss kan beskrivas på något annat sätt än det nyss återgivna.

Problemet ligger naturligtvis delvis på EU-rättslig nivå – direktiven är resultatet av såväl politiska som rättsliga kompromisser medlemsstaterna emellan. Lagrådet framhåller också i 2016 års yttrande att det faktum att lagstiftningen inte sker förutsättningslöst ofrånkomligen begränsar möjligheterna att välja de bästa lösningarna.

Att regeringen, i sin strävan efter ett direktivnära genomförande, emellertid har låtit sig begränsas alltför mycket framgår tydligt av Lagrådets genomgripande förslag på förändringar i förhållande till regeringens lagförslag.

Förändringarna som Lagrådet föreslår är alltför omfattande för att kunna återges i detta sammanhang. Det kan dock konstateras att Lagrådet förtjänstfullt visar att upphandlingsdirektivens bristfälliga utformning inte nödvändigtvis måste medföra återverkningar på den svenska lagstiftningen i den utsträckning som skulle bli fallet med regeringens lagförslag.

Förhoppningsvis kommer regeringen ta till sig av Lagrådets kritik och arbeta fram en proposition i enlighet med de förändringar som Lagrådet förordar. Vi är nog inte ensamma om att vänta på resultatet med spänning.

Annons


LOU på två dagar
– Upphandling24 arrangerar den perfekta kursen för dig som är ny i rollen som upphandlare eller för dig som känner att du behöver en repetition av LOU. Läs mer här!

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönikaLUKNya LOU

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026