Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Haverier går att undvika

Juridisk krönikaSaknas det strategier och metoder för att trygga en korrekt leverans vid upphandling av varor och tjänster som är nödvändiga för samhällsviktig verksamhet? Joakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman, tar upp sjukvårdsmaterialskandalen.

| 2019-12-13
Nathalie Miskin och Joakim Lavér, Hannes Snellman.

Under oktober månad var den så kallade sjukvårdsmaterialskandalen ett faktum. Flera regioner hade upphandlat avtal med Apotekstjänst som skulle leverera sjukvårdsmaterial. Men leverantören klarade inte alla beställningar, något som ledde till en omfattande brist på sjukvårdsmaterial  på flera platser i landet.

Upphandlingen genomfördes med lägsta pris som tilldelningsgrund. Den vinnande leverantörens anbud var drygt 14 miljoner kronor lägre än den tidigare leverantörens. Genom den uppkomna bristen fick regionerna betala ett högt pris i form av över 100 inställda operationer.

Sjukvårdsmaterialupphandlingen är endast ett exempel på flera bristfälligt genomförda upphandlingar som uppmärksammats i medierna på senare tid.  

Den 21 oktober förra året meddelade de ansvariga ministrarna att leverantörsbytet som resulterade i en svår brist på sjukvårdsmaterial inte föranleder något behov av en särskild utredning, vilket bland annat rapporterades i SVT Nyheter.

Men socialminister Lena Hallengren, S, och civilminister Lena Micko, S, ansåg att det som hänt måste följas upp noga. Den 14 november meddelade finansdepartementet att Upphandlingsmyndigheten fått uppdraget att ge förstärkt stöd vid upphandling av samhällsviktig verksamhet.

Uppdraget innebär i stort sett att Upphandlingsmyndigheten ska samla in och sprida goda exempel på metoder och strategier för att trygga leveranssäkerheten vid upphandling av varor och tjänster som är kritiska för samhällsviktig verksamhet. Utöver den nämnda utredningen har även de enskilda regionerna själva påbörjat en utredning om orsakerna till problemen med försörjningen av sjukvårdsmaterial.

Vi välkomnar i och för sig att Upphandlingsmyndigheten ska erbjuda ett stöd vid upphandling av samhällsviktig verksamhet. Samtidigt kan man undra hur det är möjligt att metoder och strategier för att trygga leveranssäkerheten efter 25 år med LOU inte redan finns på plats och är välkända bland upphandlande myndigheter.

När det gäller de bristande leveranserna av sjukvårdsmaterial går det säkert att rikta viss kritik mot leverantören Apotekstjänst. Men det är svårt att frigöra sig från misstanken att även myndigheternas bristande förberedelser i upphandlingsförfarandet har legat till grund för leveranskrisen, eller i vart fall att bristande förberedelse från myndigheternas sida har bidragit till leveransproblemen.

Inte minst i  stora och/eller komplexa outsourcingaffärer är det viktigt att upphandlande enheter dels analyserar marknadsförutsättningarna på den aktuella marknaden, dels skapar goda förutsättningar för att en eventuellt nytillträdande leverantör ska kunna leverera på avtalat sätt.

Det handlar bland annat om att den upphandlande myndigheten först måste förstå vilka eventuella kritiska moment som finns och som kan leda till leveransproblem.

Myndigheten måste även kunna förse anbudsgivare med korrekt och utförlig information om den verksamhet som en eventuellt nytillträdande leverantör kan komma att ta över.

Myndigheten måste även starta upphandlingen i så god tid att det finns tillräcklig tid för en eventuellt nytillträdande leverantör att ta över befintlig verksamhet och personal från den frånträdande leverantören och se till att det finns tillräcklig tid för att till exempel bygga upp eller anpassa it-system med mera.

Vår erfarenhet är att många upphandlingar påbörjas alltför sent med följden att övertagandeperioden för den nya leverantören blir alltför kort.

Sammanfattningsvis är det bra att Upphandlingsmyndigheten ska samla in och sprida goda exempel på metoder och strategier för att trygga leveranssäkerhet.

Men i grund och botten handlar det om att upphandlande myndigheter i god tid och på ett noggrant sätt måste förbereda varje upphandling för att på så vis skapa de bästa förutsättningarna inför en kommande avtalsrelation.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026