I rättsprocessen med Trafikverket och Westcon nord som parter lyfte Trafikverket fram kravet mot negativa delpriser som ett sätt att försvåra för anbudsgivare att manipulera utvärderingsmodellen för att göra anbudspriset lägre än den verkliga ersättningen
Trafikverket får nu i likhet med underinstanserna stöd för resonemanget i HFD:s mål 762-22.
HFD pekar på skillnaden jämför med tidigare rättsfall att Trafikverket endast tagit bort möjligheten att betala för att få utföra arbeten och att det är tillåtet enligt lagstiftningen.
Domstolen menar också att priskravet syftat till att förhindra strategisk prissättning och snarast främjat konkurrensen genom ökad transparens i prissättningen.
Sammantaget finner HFD att priskravet varken strider mot likabehandlingsprincipen eller bestämmelserna om onormalt låga anbud i LOU.
Det aktuella ärendet, där HFD meddelade prövningstillstånd i juli ifjol, gäller en upphandling av gång- och cykelväg i Älvkarleby, Uppsala län.
Trafikverket krävde att samtliga delpriser skulle överstiga eller som lägst vara noll kronor.
Westcon nord lämnade ett anbud på drygt 15 miljoner kronor, viket hade den lägsta totalsumman men som förkastades eftersom det innehöll ett negativt delpris för ett av arbetsmomenten.
Upphandlingsmyndigheten har publicerat en sammanfattning av domen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer