Även om Doublecheck kanske är mest känt för den affärsinformation som företaget samlar in och publicerar är konsultverksamheten en växande del verksamheten. Till de 16 seniorkonsulterna hör Charlotta Frenander som fram till i våras var upphandlingschef i Uppsala kommun.
– Det här ska bli jättespännande, säger hon till Upphandling24 om sitt nya karriärsteg. Min målsättning är att kunna hjälpa både leverantörer och köpare till bättre affärer.
Charlotta Frenander berättar att hon hoppas kunna dra nytta av sin mångåriga erfarenhet av upphandlingsfrågor. Innan arbetet som upphandlingschef vid Uppsala kommun arbetade hon på Konkurrensverket och Miljöstyrningsrådet.
– Jag tycker mig behärska de politiska frågorna, det juridiska regelverket och allt det praktiska som styr upphandling av idag.
Behöver marknadens leverantörer verkligen hjälp med att delta i upphandlingar?
– Ja, absolut. Under mina år har jag sett många exempel på så illa skrivna anbud från i övrigt duktiga och seriösa företag att det inte funnits något annat alternativ än uteslutning.
Doublechecks bild är att minst tio procent av det offentliga marknadsvärdet kan frigöras om det görs bättre offentliga affärer. Fast då måste förbättringar till även på köparsidan.
Vilken typ av affärsstöd räknar du med att dina före detta kolleger kan vara intresserade av?
– Det kan nog handla om allt från praktisk avlastning till utbildning och strategiskt stöd för att skapa en effektivare leverantörsdialog samt stöd i uppföljning och kontroll.
Hur ser din nya vardag ut?
– Det här är ännu så pass nytt, men jag räknar med att kunna ta både kortare och längre uppdrag. Mina konsultkolleger på Doublecheck betjänar kunder både på plats och på distans.
Doublecheck har knutit flera nya seniorkonsulter till företaget. Karin Leth har tidigare arbetat med Arbetsförmedlingen och Premiepensionsmyndigheten. Från Postnord kommer Sebastian Nordgren och Peter Brännström.
Efter 5 år på upphandlarsidan och 10 år på leverantörssidan kan jag konstatera att båda sidor lider av bristande förståelse för den andres verklighet.
Nu, på leverantörssidan, ser jag i upphandling efter upphandling hur massor av tid (pengar) som går till spillo på den bristfälliga samordningen kring hur den offentliga sektorn utformar sina upphandlingsunderlag.
Olika krav på format, vilka bilagor som ska skickas in, vilket upphandlingssystem som används – allt detta kostar pengar, som slutkunden alltid får betala.
290 kommuner med ganska likartad verksamhet borde kunna enas om likartade förfrågningsunderlag, i alla fall vad gäller form och formalia.
Det skulle spara pengar för inköparsidan, och leverantörssidan skulle kunna ägna sig åt att producera mer.