I Danmark och Norge avgörs överprövningsärenden i en nämnd. I Danmark finns Klagenaevnet, en domstolsliknande administrativ klagomålsinstans, som består av en ordförande med domstolsbehörighet och sakkunniga medlemmar som väljs av Näringsministeriet för en period av fyra år. Klagenaevnet tar sig an ungefär 130 ärenden per år.
Även i Norge finns en nämnd – Klagenemda for offentlige anskaffelser – som behandlar leverantörers klagomål på upphandlingsförfaranden. Nämnden ligger organiserad under Konkurrensetilsynet och består dels av ett sekretariat med fyra jurister, dels själva nämnden. Klagenemda har en rådgivande funktion, men dess uttalanden brukar ligga till grund för argumentering när saken väl tagits till allmän domstol. Anbudsgivare eller leverantörer som vill ha sin sak prövad av nämnden ska betala en speciell avgift. Klagenemda tar sig an ungefär 360 ärenden per år.
Lisbeth Johnson, ordförande i SOI och upphandlingschef i Halmstad, ser gärna att det skulle finnas en nämnd även i Sverige.
– Jag önskar att det fanns ett överprövningsinstitut eller en neutral part i Sverige som kunde titta på överprövningar innan de hamnar i domstol. Då skulle mer fokus hamna på den bra affären.
Ett förslag från Lisbeth Johnson är att den domstolsliknande nämnden kunde ta sig an de överprövningar som gäller upphandlingar enligt 15 kapitlet i LOU, bland annat upphandlingar under tröskelvärdet. Det skulle antagligen minska de onödigt långa överprövningsprocesserna.
– Ibland tycker jag det går för långt med överprövningar. Jag respekterar lagen och att den följs, men ibland blir det lite för stelbent. En bra affär skulle kunnat upphandlas, men istället blir det en överprövning, som tar både tid och resurser.
Här finns fler artiklar från Upphandling24 om överprövningar i offentlig upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer