Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Jobb i nöd och lust

KarriärUpphandlingskonsulten Björn Åberg har regelbundet sökt nya utmaningar i karriären. Jobbet delar han mellan kontorsplatser i stan och på gården utanför Gävle – ofta tillsammans med hustrun Erika, byggnadsantikvarie och känd från SVT-serien ”Det sitter i väggarna”.

| 2021-02-04
Björn och Erika Åberg.

Upphandlarjobb för SLU, Banverket och Trafikverket, följt av drygt fem år inom olika konsultbolag och numera egen verksamhet genom Björn Åberg Konsult AB är en kort summering av karriären.

-Det har varit full beläggning sedan jag bildade eget för snart tre år sedan – med undantag för första tiden under pandemin i våras, berättar Björn Åberg, som har Hedesunda, cirka tre mil söder om Gävle, som bas för verksamheten.

Redan direkt efter gymnasiet i uppväxtstaden Uppsala fick Björn Åberg smak för upphandling som karriärspår utifrån ett allmänt intresse för ekonomi.

-Min lärare i företagsekonomi hade fått en fråga från Lantbruksuniversitetet, SLU, om folk att intervjua och det ledde till att jag började jobba där. När sedan en halvtidstjänst som upphandlare blev ledig var jag ensam om att räcka upp handen.

-Sedan blev det ekonomistudier vid Högskolan i Gävle men jag återvände till SLU efter examen och det blev återigen upphandling efter först en tid med redovisningsinriktning.  Jag kände väl då att det kunde bli för mycket siffror med redovisning. Med offentlig upphandling får man både den ekonomiska delen och att komma närmare den verksamhet som berörs för att kunna göra bra affärer.

Björn Åberg beskriver hur han i olika steg under karriären utmanat sig själv.

-På Banverket var det en omställning att arbeta med entreprenadupphandling med dess större regelverk mot för som tidigare en inriktning på varor och tjänster. Det var också väldigt utvecklande att komma till en betydligt större inköpsorganisation med upphandlingar som en naturlig del av kärnverksamheten med egna utbildningar och alltid kollegor att kunna bolla frågor med.

-När jag sedan jobbat några år på först Banverket och sedan Trafikverket kände jag behovet av något nytt. Inte så att jag stod och stampade, men det var ändå rätt läge att gå över till konsultsidan efter att arbetat med upphandling i tio år.  Under tiden på dåvarande EQC kom jag in mer på projektledning som en naturlig utveckling. Förutom att det var utmanande så gav det också en trygghet genom längre uppdrag.

Planerna på att starta egen verksamhet hade funnits länge och realiserades våren 2018.

-För att få stimulans i jobbet fullt ut behöver jag nog hamna på lite osäker mark då och då. Som egenföretagare får man ytterligare en affärsmässig aspekt genom den egna affären. Det blev naturligt att starta eget när jag fick förfrågan om ett längre uppdrag som jag kunde driva från starten med nybildade företaget.

Har det blivit som planerat?

-I stora drag, ja. Det har kanske blivit mer IT som ett nytt område och mindre uppdrag med anbudsskrivning är jag räknat med. Men jag är väldigt nöjd med hur det utvecklats och blandningen av upphandlingsuppdrag och projektledning känns som en bra omväxling.

De 15 dalakommunernas gemensamma telefonilösning, där upphandlingen administrerats av Upphandlingscenter (UhC) har varit ett längre uppdrag för Björn Åberg som täckt både upphandling och implementering.

Lantmäteriet, med huvudkontor i Gävle, har också varit en återkommande uppdragsgivare under de senaste åren.

Björn Åberg har tydligt upplevt pandemins påverkan på sitt företagande:

-Ifjol vår bromsades mycket in och sköts upp till hösten, så då var jag plötsligt nere på en beläggning på omkring halvtid. Men för egen del passade det egentligen ganska bra att gå ner i tempo.

-Jag hade jobbat mycket i flera år och kunde utan stress följa marknaden, som man brukar prata om är viktigt för egenföretagare. Det sammanföll också med ett stort projekt hemma där vi byggde ett orangeri som jag kunde lägga tid på att arbetsleda istället.

Under hösten blev effekten den motsatta:

-Allt man skjutit upp ville man komma igång med då och hitta digitala lösningar för många moment som alternativ till tidigare arbetssätt.

Hur har den digitala omställningen gått?

-Riktigt bra. Ibland när man tvingas till utveckling så kan det bli lyckat. Inom dalasamarbetet var vi väldigt fundersamma om det verkligen skulle fungera att inte ha vissa möten som fysiska, men det har inte varit några problem. Nu har vi svårt att se att vi kan gå tillbaka till att ha fullt ut så mycket fysiska möten som tidigare. I ett sådant samarbete, med representanter från 15 kommuner som kan behöva resa långt, sparar man mycket tid på digitala lösningar.

Björn Åberg delar sin arbetstid mellan gården i Hedesunda och ett kontor i Gävle. Många dagar jobbar han bredvid hustrun Erika, egenföretagare sedan 2015 och under den perioden programledare i sex säsonger för SVT:s Det sitter i väggarna.

I Erikas Åbergs nya bok finns för övrigt hemmaarbetsplatsen beskriven – ett badrum som byggs om till ett mindre kontor. Kontoret i stan har de gemensamt.

-Ofta är vi i stan båda två, men ibland sitter någon av oss hemma. Vi har djur också hemma så det kan vara skönt att jobba hemifrån ibland. Det brukar gå att hitta bra lösningar. Barnen går i skola i Gävle och kan då komma till kontoret och käka mellis innan de har träning på kvällen. Sen kan vi åka hem tillsammans hela familjen.

Lär ni av varandra som företagare?

-Ja, det tycker jag. Det blir en rätt naturlig dialog, även om man gör olika saker. Det kan handla om företagsutveckling och hur man ska jobba mot kunder. Jag hjälper till med Erikas bokföring och hon kan hjälpa mig om jag behöver någonting fotograferat.  Nu efter boksläppet har vi sålt boken genom Erikas hemsida och det har medfört en hel del gemensamt jobb med att få logistiken att flyta.

Vad blir nästa steg och utmaning i karriären?

-Jag har faktiskt startat ett nytt bolag, Pileo Konsult AB, och då i samarbete med en annan ensamkonsult, Anne Rosengren, med upphandling och projektutveckling som inriktning. Corona har gjort att vi inte rullat igång det ordentligt, men där kan det bli tänkbart i framtiden att vi anställer, vilket aldrig varit tanken med mitt eget bolag.

Läs mer: Karriär

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026