Svag uppföljning, låg effektivitet i upphandlingsprocessen och ringa kontroll av leverantörerna till offentlig sektor kostar stora pengar. Sammantaget kan dessa kapitalförluster beräknas till närmare 80 miljarder kronor per år.
Mot den bakgrunden lanserar Doublecheck kampanjsajten 80miljarder. Företaget kommer här att samla information, insikter och blogginlägg för att uppmuntra debatt och dialog.
– Vi vill hjälpa till att skapa mer effektiva offentliga affärer samt dela med oss av insikter och underlag som stödjer det arbetet, säger Fredrik Tamm, grundare av Doublecheck.
Rent praktiskt är syftet att höja kvaliteten och öka dialogen mellan köpare och säljare. Att undanröja oseriösa leverantörer är ett annat mål.
En färsk forskningsrapport från Konkurrensverket, Den offentliga marknaden i Sverige (pdf), visar på missförhållanden hos en stor andel av de företag som levererar till offentlig sektor. Sex procent av leverantörerna har exempelvis betalningsanmärkningar som överstiger 10 000 kronor medan fyra procent uppvisar bristande kreditvärdighet.
– Det handlar om att använda 80 miljarder kronor på ett betydligt bättre sätt för Sveriges skattebetalare.
Enligt Fredrik Tamm präglas många upphandlingsprocesser fortfarande av bristande effektivitet och låg grad av flexibilitet. Det i sin tur medför onödigt stora kostnader. Han menar att alla kan bidra till att skapa bättre och sundare offentliga affärer:
– Oavsett om du är köpare, leverantör eller medborgare uppmanar vi till dialog om hur våra skattepengar kan användas bättre.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer