I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Samtidigt håller vinterutrustningstillverkaren Överaasen på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor. Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.
Dessutom arbetar Scania, tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv, med att ta fram en självkörande lastbil att använda i exempelvis gruvor.
Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.
– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm till Svevias iperspektiv.se.
De tunga fordon som är enklast att göra autonoma är bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.
Det svåraste fordonet är en grävmaskin.
– Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör. Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation, säger Bo Wahlberg
Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.
– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande, säger han till Svevias iperspektiv.se.
Han tror att det kommer att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande. Däremot finns det områden som är svårare.
– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna, säger Hamid Zarghampour.
Trafikverket, som stor beställare, anser att de behöver stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar.
– Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar. För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten.
Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem enligt Hamid Zarghampour.
– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer