Gruppchef till Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn leder, samordnar och utvecklar sedan hösten 2012 Haninge och Nynäshamns kommuners upphandlings- och inköpsverksamhet. Vårt uppdrag är att genomföra upphandlingar, förvalta avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda kommunens förvaltningar och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal.

Verksamheten består idag av en upphandlings- och inköpschef och 19 medarbetare inom strategiskt och operativt inköp. Organisatoriskt ingår verksamheten i Haninge kommuns ekonomiavdelning. Verksamheten expanderar och kommer när pågående rekryteringar slutförts att bestå av ca 25 personer varför det införs ett nytt chefsled i verksamheten; två gruppchefer för upphandling och en gruppchef för inköp. Införande av ny upphandlingsprocess med affärsområdes- och kundansvar pågår och vi söker därför nu dig som vill vara med på en utvecklande förändringsresa!

Uppdraget
Som gruppchef för upphandling inom Upphandling Södertörn leder du vårt fortsatta dagliga arbete med att planera och genomföra upphandlingar tillsammans med verksamheten. Du har ledningsansvar med ansvar för verksamhet och personal och leder gruppens arbete och handlägger samtidigt egna upphandlingar. Ditt fokus kommer att vara våra kunder och den egna verksamheten. I uppdraget ligger ett verksamhetsnära ledarskap med konsultativt och coachande stöd till medarbetarna avseende LOU- och affärsområdesfrågor och du ser medarbetaren som vår viktigaste resurs och en naturlig nyckel till framgång för vår verksamhet. Att delta i arbetet med att utveckla rutiner, metoder och processer inom upphandling, inköp och avtalsförvaltning är för dig naturligt. Du ingår i verksamhetens ledningsgrupp och kommer att ha en viktig roll i att vara med och utveckla framtidens Upphandling Södertörn.

Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av offentlig upphandling och genomföra upphandlingar enligt LOU. För att lyckas i rollen behöver du en mycket god kunskap om LOU. Du har med fördel tidigare arbetat i personalledande roll men det kan även vara ditt första chefsuppdrag. Du är självgående, tar initiativ och uppnår resultat och kan upphandling på det strategiska, taktiska och operativa planet och förstår spännvidden och komplexiteten i en upphandlings- och inköpsverksamhet och vad som kan göra en sådan verksamhet framgångrik. Du är införstådd och värnar om verksamhetens tillgängliga resurser på ett effektivt sätt. Kunskaper och erfarenhet av projektledning är meriterande. Tidigare erfarenhet från arbete i en politikerstyrd organisation kan ge en kortare startsträcka.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. För samtliga tjänster är det viktigt med en mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Tjänstens många kontaktytor ställer krav på hög servicekänsla, mycket god samarbetsförmåga samt en god förmåga att bygga och underhålla relationer och nätverk. För att lyckas i tjänsten behöver du ha en hög analytisk förmåga och använda dig av ett strukturerat arbetssätt.

Kontaktperson
I den här rekryteringen samarbetar Upphandling Södertörn med Experis. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Tomas Ehrngren på telefon 08-764 26 48. Då vi intervjuar fortlöpande är det viktigt att du ansöker så snart som möjligt.

Ansökan
Ansök via “Sök Jobbet” knappen här i annonsen.
Sista ansökningsdag är 5 juli 2017.


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb