PRV söker en upphandlare

Patent- och registreringsverket, PRV, är myndigheten för immaterialrätt. Vi arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant för att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Genom att öka insikten och förmågan att omsätta immateriella tillgångar bidrar PRV till ett innovationskraftigt och hållbart samhälle. Vår vision är att PRV ska vara en drivande och självklar aktör för världens mest innovativa land. Vi är en öppen och kundorienterad myndighet där våra anställda bidrar med kunskap, framåtanda och engagemang. Välkommen att utvecklas med oss på PRV!

Till Upphandlings- och avtalssenheten inom Finans- och ekonomiavdelningen, söker vi nu en upphandlare. PRV har en samordnad process för inköp, upphandling och avtalsuppföljning, och vi söker nu ytterligare en medarbetare till som kan bidra med värdefulla erfarenheter på upphandlingsområdet och vill medverka till att utveckla verksamheten så att vi på bästa sätt kan göra goda affärer.

Arbetsuppgifter
Du driver och genomför upphandlingar och avrop från ramavtal tillsammans med chefer och beställare i PRV:s olika verksamheter. Du ansvarar för hela affärsprocessen från den inledande behovs- och marknadsanalysen fram till att avtalet tecknas och implementeras i verksamheten. Som upphandlare arbetar du även med avtals- och kvalitetsuppföljning samt strategisk kategoristyrning i dialog med olika avtalsägare.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå i att:

• ansvara för att genomföra upphandlingar inom tilldelade inköpskategorier
• planera och koordinera strukturerade avtalsuppföljningar
• driva åtgärdshantering, dokumentera och redovisa resultat av avtalsuppföljning och leverantörsdialog
• utarbeta beslutsunderlag till kategoriteamen, exempelvis en årlig upphandlingsplan för inköpskategorin
• genomföra inköpsanalys och bidra till att identifiera besparingsmöjligheter och förbättrade beslutsunderlag inom tilldelade inköpskategorier
• bevaka nya ramavtal och planera för nya upphandlingar inom tilldelade inköpskategorier

Som upphandlare på PRV har du en utåtriktad, konsultativ och stödjande roll gentemot verksamheten på olika nivåer. Uppdraget är varierat och utvecklande genom att du arbetar med flera parallella upphandlingar med olika affärs- och ämnesinriktning relaterade till ett flertal olika verksamhetsområden inom organisationen. Du har mycket goda möjligheter att påverka och utveckla vårt arbetssätt och vår upphandlingsmetodik.

Vem är du?

Vi söker dig som har

• akademisk utbildning inom ekonomi, juridik, IT eller annan relevant utbildning som PRV bedömer som likvärdig
• utbildning inom offentlig upphandling och god kännedom om LOU
• minst 2 års dokumenterad yrkeserfarenhet av offentlig upphandling, avtalsuppföljning och leverantörsutveckling
• mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska samt mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift

Det är meriterande om du har

• upphandlingsjuridisk kompetens
• erfarenhet av systemstöd för elektronisk upphandling och avtalsuppföljning
• erfarenhet av upphandling eller avtalsförvaltning på annan statlig myndighet
• erfarenhet av kategoristyrning och inköpsanalys

För att lyckas i rollen krävs att du har mycket god kommunikativ förmåga och servicekänsla. God samarbetsförmåga och ett prestigelöst förhållningssätt är viktiga förutsättningar då tjänsten innebär en stor mängd interna och externa kontakter. Vidare är det viktigt att du är strukturerad, noggrann, resultatinriktad samt har ett affärsmässigt och taktiskt tankesätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Givetvis delar du våra värderingar: omvärldsfokus, framåtanda och engagemang!

PRV erbjuder
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning, tjänsten är på heltid och placerad vid PRV:s kontor i centrala Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse.

Läs mer om oss och se vilka du kommer att jobba med på https://www.linkedin.com/company/prv/

Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev samt CV senast den 18 mars 2020.

Vill du veta mer?
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Susanne Berg. Vid frågor om anställningsvillkor kontaktaka HR-specialist Linda Waltari. Fackliga representanter är Carolina Gomez-Lagerlöf (SACO) och Håkan Bodin (ST). Alla kontaktpersoner nås på telefon 08-782 28 00.

(I denna rekrytering har vi valt mediekanal och undanber oss därför säljare.)


Sista ansökningsdag
18 mars 2020

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *