Är du redo för ett jobb som är otroligt utvecklande? Har du vad som krävs att bli vår nya upphandlare?
Ingen arbetsdag kommer vara den andra lik och det innebär ett konstant lärande och utvecklande uppdrag. Som upphandlaren hos oss kommer du få en helhetsförståelse för den kommunala organisationens alla verksamhetsbehov, agera projektledare och samordna önskemål från en eller fler verksamheter, hålla utbildningar, köpa rätt varor och tjänster till verksamheter till rätt pris och med rätt kvalitet, följa upp avtalskvalité och driva utvecklingsprojekt. Utöver allt detta ska upphandlaren också se till att leverantörerna är hederliga och inte försämrar sina marginaler för mycket.
Vi på Västra Mälardalens Kommunalförbund kan erbjuda dig ett omväxlande och intressant arbete där varje dag innebär nya utmaningar. Placeringsort är på vårt kontor i Köping.
Arbetsuppgifter
Upphandlingsenheten och vi upphandlare ska representera och utifrån specialistkompetens driva och ge stöd i inköps- och upphandlingsfrågor för våra fyra medlemskommuner Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar och dess bolag och förbund. Upphandlingsenheten genomför enskilda, gemensamma och samordnade upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader över direktupphandlingsgränsen, på uppdrag av kommunkoncernerna.
I uppdraget ingår att upphandlaren självständigt driver upphandlingsprocesser; från inledande behovsanalys och diskussion med beställare till genomförande av upphandling samt upprättande av avtal och leverantörsutveckling. Uppdraget förutsätter nära samarbete med förvaltningar och övriga verksamheter för att samtliga upphandlingar ger maximal affärsnytta
Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen eller utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom ekonomi, juridik, inköp, entreprenadrätt eller annan utbildning som tillsammans med flerårig erfarenhet av offentligt upphandlingsarbete bedöms som likvärdigt.
Du har flera års erfarenhet av att självständigt driva upphandlings-/inköpsarbete och att tillämpa LOU. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att driva projekt. Du är mål- och leveransinriktad och har en god förmåga att åskådliggöra upphandlings- och inköpsfrågor för kommunkoncernerna. För att lyckas i rollen behöver du samarbeta och kommunicera på ett tydligt, pedagogiskt och ödmjukt sätt som skapar förtroendefulla relationer med verksamheterna. Som person är du tillmötesgående och visar vilja och skicklighet att hjälpa andra med att leverera snabba kvalitativa lösningar.
Meriterande är flerårig erfarenhet av att ha genomfört samordnade upphandlingar, gärna inom IT-området. Har du dessutom arbetat i upphandlingsverktyget Tendsign är det en fördel. Du måste till fullo behärska svenska i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav då bilkörning ingår i tjänsten eftersom våra verksamheter är utspridda i de olika medlemskommunerna.
Övrigt
Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.
När du skickar in din ansökan godkänner och samtycker du till att Västra Mälardalens Kommunalförbund behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.
Vi undanber oss bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tillträde
Preliminärt augusti 2020, eller enligt överenskommelse.
Körkort
Körkort klass B – Bil.
Hultgrensgatan 4, 73150 KÖPING
Varaktighet/Arbetstid
Heltid. Tillsvidare
Lön
Månadslön. Individuell lönesättning och provanställning kan komma att tillämpas.
Ansökan
Skickas till jobbansokan@vmkfb.se
Sista ansökningsdag: 2020-05-25
Ange referens: 2020.72
Kontaktperson
Avdelningschef Anders Melkersson, 0221-670081
Upphandlare Maria Söderberg, 0221-670083
Fackliga kontaktpersoner
Förvaltningsledare Hillevi Tammaru, 0221-670033