Vi söker två nya hållbarhetsstrateger!

Just nu söker vi två hållbarhetsstrateger, en med miljöinriktning och en med social hållbarhetsinriktning. Hos oss får du vara med och bygga upp vårt ”center of excellence” inom hållbar upphandling och bidra till ett hållbart samhälle och påverka hur framtidens hållbarhetskrav ska se ut. Arbetar du idag med miljöfrågor eller sociala hållbarhetsfrågor i kombination med upphandling och inköp, då är det här tjänsten för dig!

Hos oss får du möjligheten att utvecklas ytterligare inom hållbarhetsområdet och offentlig upphandling samt arbeta i en verksamhet där upphandlingsfrågor är kärnverksamheten. Du kommer att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor i våra nationellt samordnade upphandlingar som leder till relevanta och hållbara ramavtal för våra kunder. Vi ska ställa relevanta och drivande hållbarhetskrav samt erbjuda hållbara alternativ som resulterar i att vi bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Tjänsten
De nyinrättade tjänsterna som hållbarhetsstrateger är placerade på vår hållbarhetsavdelning som bl.a. ansvarar för kravställning och utvärdering kring miljö- och social hållbarhet i våra upphandlingar samt uppföljning under avtalstiden.

För tjänsten med miljöinriktning så ser vi att du är van att hantera kravställningar och verifikat inom tekniskt komplexa områden som t ex rör produkters innehåll av kemiska ämnen och varor och tjänsters energi- och klimatprestanda. Vi ser därför gärna att du har en teknisk bakgrund och är van vid att följa upp leverantörers miljöprestanda. Här ser vi att du behöver minst tre års erfarenhet av att praktiskt ha ställt och utvärderat miljö- och hållbarhetskrav i offentliga upphandlingar eller inköp inom privata sektorn som intern eller extern miljöexpert.

För den andra tjänsten med social hållbarhetsinriktning så ser vi här att du är van att arbeta med riskanalyser, kravställningar och verifikat inom det sociala hållbarhetsområdet samt hantera svar från leverantörer. Vidare är du van vid att följa upp leverantörskedjor. Här ser vi att du behöver minst tre års erfarenhet av sociala hållbarhetsfrågor genom att praktiskt ha ställt och utvärderat hållbarhetskrav i offentliga upphandlingar eller inköp inom privata sektorn som intern eller extern miljöexpert.

För båda tjänsterna behöver du vara bekväm med att föra dialog med både revisorer och marknadens olika aktörer. Vidare kommer  du att ha ett nära samarbete med våra kategori- och avtalsansvariga, upphandlare, avtalscontroller, uppföljningskoordinatorer och vår juridiska avdelning.

Vi jobbar teambaserat i kategori- och upphandlingsteam, så din roll blir att tillsammans med de andra kollegorna säkerställa att avtalsportföljen blir så hållbar som möjligt för våra kunder. Du kommer också att arbeta nära både kunder och leverantörer varför vi ser att du behöver ha förståelse för hur våra kunders organisationer och hur leverantörsmarknaden fungerar. Du arbetar självständigt, men rapporterar till hållbarhetschefen.

Kvalifikationer
• Relevant akademisk utbildning med inriktning mot miljövetenskap, naturvetenskap eller ingenjörsämnen
• Erfarenhet av uppföljning av miljö- och hållbarhetskrav i leverantörskedjor
• God förmåga att formulera dig på svenska och engelska i tal och skrift samt självständigt ta fram texter
• Kunskap om LOU och dess tillämpning samt praktisk erfarenhet av att planera och genomföra fysiska revisioner av leverantörskedjor ses som meriterande

Din profil
För att lyckas i ditt arbete bör du vara en nyfiken, drivande och engagerad person, som är bra på att få saker utförda inom satta tidplaner. Du har mycket goda kunskaper om miljömässig hållbarhet, förmåga att hantera komplexa underlag och frågeställningar samt ser möjligheter där andra inte gör det. Vidare är du noggrann och strukturerad i ditt arbete, analytisk, lösningsorienterad och kommunikativ. Du trivs att arbeta i team och bidrar till en positiv laganda.
I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga egenskaperna.

Ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta oss. I din ansökan så ange vilken inriktning du är intresserad av. Sista ansökningsdag är 24 februari, men vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Vi ser fram emot din ansökan!

Om SKL Kommentus
SKL Kommentus-koncernen består av fyra bolag; SKL Kommentus, SKL Kommentus Media, SKL Kommentus Inköpscentral och AffärsConcept. Totalt har koncernen har ca 140 anställda. SKL Kommentus Inköpscentral har som Inköpscentral funnits sedan 2011 och är i dag en väletablerad organisation som stödjer SKLs medlemmar med ramavtal. Läs mer om vår verksamhet på www.sklkommentus.se

Är det någonting vi är extra stolta över så är det våra medarbetare. Genom att ha lyckats rekrytera många kompetenta medarbetare jobbar vi tillsammans mot framtiden och vårt mål om att bli Sveriges bästa arbetsplats. Vi är sedan december 2018 en Great Place To Work-certifierad arbetsplats.

Kontaktinfo
Peter Nohrstedt, Hållbarhetschef
08-709 59 07

Daniel Yousefi, HR-ansvarig och gruppchef
08-709 59 93


Sista ansökningsdag
2019-02-24