Konkurrensverket fortsätter att gå på myndigheter och statligt ägda bolag med krav på böter för otillåtna direktupphandlingar. Senast i raden är SJ som enligt övervakande myndighet upphandlat städtjänster på ett otillåtet sätt.
Precis som Akademiska hus menar SJ att bolaget inte behöver följa upphandlingsreglerna. Argumentet är att marknaden för persontrafik på järnväg är helt öppen sedan den 1 oktober 2010. SJ har ingen särställning på denna marknad utan konkurrerar om trafiken på exakt samma villkor som andra aktörer.
Konkurrensverket har alltså inte samma syn på den saken. Det påpekas att SJ är helägt av svenska staten och förvaltas av regeringskansliet. Verket anser att SJ bedriver verksamhet som omfattas av LUF (lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster).
Det är därför som SJ krävs på 8,5 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift. Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket, säger sig se fram emot att förvaltningsrätten får avgöra vad som ska gälla:
– Med hänsyn till SJ:s stora inköpsvolymer är det viktigt att få fastställt att dessa inköp ska ske i enlighet med upphandlingsreglerna.
Crister Fritzson, vd för SJ, välkomnar utredningen för att få klarhet i om vi omfattas av lagen:
– Vår tågtrafik och verksamhet kommer inte att påverkas under målets gång.
De två nu aktuella kontrakten, som handlar om bland annat städning av tågvagnar, är på 56 respektive 60 miljoner kronor och slöts med Sodexo respektive Miljöteamet. Därmed överstiger de gränsen för direktupphandling – som i detta fall är cirka 570 000 kronor.
– När alla som omfattas av reglerna väljer att följa dem ökar både respekten för regelverket och förutsättningarna att skapa konkurrens på marknaderna, säger Dan Sjöblom.
Kravet på upphandlingsskadeavgift har initierats som en del av Konkurrensverkets pågående projekt om hur statliga bolag följer upphandlingslagarna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer