Det kommunala bostadsföretaget Östersundshem direktupphandlade 100 attefallshus med option på ytterligare 50 hus till ett värde av 80 miljoner kronor. Skälet var att snabbt få fram bostäder till asylsökande med uppehållstillstånd och studenter. Tre av fyra hus är öronmärkta för nyanlända. Ärendet utreddes av på eget initiativ av Konkurrensverket som har begärde in svar från Östersundshem.
I svaret till Konkurrensverket säger man sig ha fått uppdraget att skyndsamt bygga bostäder för asylsökande, ensamkommande flyktingbarn och kommunplacerade flyktingar med uppehållstillstånd från sitt moderbolag, Östersunds rådhus.
Konkurrensverket var dock inte nöjd med svaret och ville ha mer information om hur uppdraget dokumenterades. Verket var också frågande till varför man köpte hus utan att ha fått något besked från Migrationsverket att de var intresserade av att hyra husen.
Verket konstaterar att det under det sista halvåret 2015 översteg antalet asylsökande som kom till Sverige väsentligt de tidigare beräkningarna. Situationen var sådan att det under vissa omständigheter var tillåtet att göra direktupphandlingar med hänvisning till ”synnerlig brådska”, ett undantag i upphandlingsreglerna. Även med hänsyn till det undantaget bedömer Konkurrensverket att Östersundshem inte har haft synnerlig brådska att ingå det aktuella avtalet med leverantören utan annonsering.
Avsikten med avtalet var bland annat att lösa bostadsbristen för nyanlända, det vill säga personer med uppehållstillstånd, och studenter i Östersunds kommun. Dessa behov var dock kända sedan tidigare och därför inte brådskande. Varken antalet hus, sammanlagt 150, eller optionens längd, kan anses ha varit absolut nödvändiga enligt Konkurrensverket.
Östersundshem har, enligt verket, alltså inte begränsat sig till att enbart köpa för det omedelbara behovet. Konkurrensverket bedömer mot denna bakgrund att det inte var absolut nödvändigt att utforma avtalet på det sätt som gjordes. Detta innebär att Östersundshem inte kunde använda undantaget för synnerlig brådska när bolaget ingick avtalet. Avtalet är därför en otillåten direktupphandling.
– Det är endast i vissa undantagsfall det är möjligt att hänvisa till så kallad synnerlig brådska och därmed gå förbi upphandlingsreglerna, säger Konkurrensverkets tillförordnade generaldirektör, Karin Lunning.
Verket anser alltså att det var en överträdelse av upphandlingsreglerna och har lämnat in en ansökan till Förvaltningsrätten i Härnösand (pdf) med kravet att bostadsföretaget ska betala fem miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
– Om varor eller tjänster köps in enligt reglerna, efter annonsering och konkurrensutsättning, ökar förutsättningarna för att det blir den bästa möjliga affären för skattebetalarna, säger Karin Lunning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer