Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kräver skadestånd för fel i underlaget

Färdtjänstkörningarna i öländska Borgholm blev inte så många som Taxi Hybrid hade hoppats. Nu stämmer man kommunen för att den blandat ihop siffror som lämnades till bolaget under upphandlingen.

| 2011-03-16

I fjol slog Malmöbaserade Sibbarps Transportservice ut ett lokalt taxibolag i Borgholms kommuns upphandling av färdtjänstresor. Den 1 mars i fjol körde dotterbolaget Taxi Hybrid – som allt beroende på avstånd använder elhybridbilar eller biodieseldrivna fordon – familjeföretagets första färdtjänsttur på Öland.

Fast körningarna har inte blivit så många som Sibbarps Transportservice räknat med. Efter att ha påkallat möten med beslutsfattare inom kommunen, men inte fått något gehör, stämmer bolaget nu kommunen för uteblivna intäkter.

Med hjälp av uppgifter i det upphandlingsunderlag som kommunen publicerat räknade Sibbarps fram en årlig färdtjänstvolym på närmare 600 000 kilometer. Den siffran befann sig dock långt från verkligheten – de första åtta månadernas trafik pekar istället på cirka 75 000 kilometer per år.

– Vi menar att kommunen i sitt underlag har blandat ihop kronor och kilometer, säger Ted Wendt, vd för Sibbarps Transportservice.

Han är väl medveten om att kommunen inte garanterar någon viss volym i denna upphandling. Men samtidigt känner han sig vilseförd eftersom den uppgivna, historiska, volymen så dramatiskt skiljer sig från det faktiska utfallet.

– Hade vi haft korrekta siffror skulle vi knappast ha genomfört den kostsamma etableringen på Öland, säger han och betonar att användningen av färdtjänst inte minskat under Taxi Hybrids tid jämfört med när föregående entreprenör skötte trafiken.

I sin stämning vill taxiföretaget ha 2,1 miljoner kronor av Borgholms kommun för att täcka sina förluster. Kravet gäller för perioden fram till den 31 oktober 2010 med reservation för att mer kan tillkomma fram till tingsrättens dom.

– Kommunen agerar på lekstugenivå och vi kände oss därför helt enkelt tvungna att gå vidare med en stämning, summerar Ted Wendt som, trots allt, vittnar om ett gott samarbete med kommunens socialförvaltning.

Färdtjänstavtalet löper på tre år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Till Ölandsbladet säger kommunens advokat, Henrik Seeliger på advokatfirman Lindahl, att skadeståndskravet kommer att bestridas.

Här finns flera artiklar från Upphandling24 om förfrågningsunderlag.

Läs mer: BestriderBorgholms KommunFärdtjänstFelFelaktigtFörfrågningsunderlagHenrik SeeligerÖlandSibbarps TransportserviceStämningTaxi HybridTed WendtTingsrättenTransporttjänsterUpphandlingUpphandlingsunderlagVolym

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026