I fjol slog Malmöbaserade Sibbarps Transportservice ut ett lokalt taxibolag i Borgholms kommuns upphandling av färdtjänstresor. Den 1 mars i fjol körde dotterbolaget Taxi Hybrid – som allt beroende på avstånd använder elhybridbilar eller biodieseldrivna fordon – familjeföretagets första färdtjänsttur på Öland.
Fast körningarna har inte blivit så många som Sibbarps Transportservice räknat med. Efter att ha påkallat möten med beslutsfattare inom kommunen, men inte fått något gehör, stämmer bolaget nu kommunen för uteblivna intäkter.
Med hjälp av uppgifter i det upphandlingsunderlag som kommunen publicerat räknade Sibbarps fram en årlig färdtjänstvolym på närmare 600 000 kilometer. Den siffran befann sig dock långt från verkligheten – de första åtta månadernas trafik pekar istället på cirka 75 000 kilometer per år.
– Vi menar att kommunen i sitt underlag har blandat ihop kronor och kilometer, säger Ted Wendt, vd för Sibbarps Transportservice.
Han är väl medveten om att kommunen inte garanterar någon viss volym i denna upphandling. Men samtidigt känner han sig vilseförd eftersom den uppgivna, historiska, volymen så dramatiskt skiljer sig från det faktiska utfallet.
– Hade vi haft korrekta siffror skulle vi knappast ha genomfört den kostsamma etableringen på Öland, säger han och betonar att användningen av färdtjänst inte minskat under Taxi Hybrids tid jämfört med när föregående entreprenör skötte trafiken.
I sin stämning vill taxiföretaget ha 2,1 miljoner kronor av Borgholms kommun för att täcka sina förluster. Kravet gäller för perioden fram till den 31 oktober 2010 med reservation för att mer kan tillkomma fram till tingsrättens dom.
– Kommunen agerar på lekstugenivå och vi kände oss därför helt enkelt tvungna att gå vidare med en stämning, summerar Ted Wendt som, trots allt, vittnar om ett gott samarbete med kommunens socialförvaltning.
Färdtjänstavtalet löper på tre år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Till Ölandsbladet säger kommunens advokat, Henrik Seeliger på advokatfirman Lindahl, att skadeståndskravet kommer att bestridas.
Här finns flera artiklar från Upphandling24 om förfrågningsunderlag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer