Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Fungerande kvalitetskrav ett måste

DebattSvenska Taxiförbundet välkomnar regeringsuppdraget till Konkurrensverket som innebär att upphandlande myndigheter ska få enklare metoder att förkasta oseriösa anbud samt bedöma om leverantörer fullgör kvalitetskraven i offentliga kontrakt.

| 2025-01-27
Lennart Kalderén, förbundsordförande Svenska Taxiförbundet, hoppas på en vägledning för upphandlande myndigheter i att förkasta anbud som inte håller måttet. Foto: Svenska Taxiförbundet

Taxinäringen utgör en viktig del av svensk kollektivtrafik. Taxitransporterna utför en samhällsviktig välfärdsservice där färdtjänst, sjukresor, skolskjutsar och omsorgsresor är avgörande för att vardagen ska gå ihop för en stor andel av befolkningen. Därutöver står taxi till tjänst med privat- och företagsresor, samt resor för alla som behöver en anknytning till flyg, tåg och övrig kollektivtrafik. 

Svensk taxinäring består av taxiföretagare med trafiktillstånd, förare med taxiförarlegitimation och beställningscentraler (“taxiväxlar”) som förmedlar taxitransporter samt lägger anbud på marknaden för resetjänster. Det är tusentals personer inom taxinäringen som dagligen möter kunder och erbjuder service och bidrar till sociala kontakter. Vi finns över hela landet, från storstadskärnorna till längst ute i glesbygdens vägnät. Våra medlemmar i Svenska Taxiförbundet är mycket beroende av att samhällets upphandlingar fungerar och bedrivs med konkurrenskraftiga villkor.  

Upphandlingarna hanteras i huvudsak av de regionala kollektivtrafikmyndigheter (KTM) i regioner och kommuner. Lagen om offentlig upphandling (LOU) är vårt gemensamma rättesnöre. I de allra flesta kommuner, utöver de större städerna, står de samhällsbetalda transporterna för en betydande del av omsättningen, ofta upp till och ibland över 90 procent. Att kunna hävda sig i offentliga upphandlingar är därmed ofta en fråga om att vinna eller försvinna för många i taxinäringen.  

Idag är överprövningar till följd av stridbara tilldelningsbeslut vanliga. Överprövningar försenar upphandlingsprocessen, men är ofta det enda sättet för mindre taxiföretag att kunna pröva sin rätt.  


Att tydligare formulera, utvärdera och fatta beslut i enlighet med kvalitetskraven bör väga lika tungt som priset på tjänsten, menar Svenska Taxiförbundet.

Upphandlingarna präglas sedan länge av en knivskarp konkurrens. Även om LOU säger att sammanvägda faktorer ska gälla för pris och kvalitet är det förbundets erfarenhet att priset så gott som alltid är ensamt avgörande. Kvalitetskrav finns ofta med, bland annat i de obligatoriska kvalificeringskraven, men är inte tillräckligt konkretiserade.

En del som behöver prövas är att anbudsgivaren verkligen har de resurser som krävs i form av fordon och personal för att bedriva trafiken. Vidare behöver avtalen följas upp på ett bättre sätt så att kvalitetskraven upprätthålls. Att tydligare formulera, utvärdera och fatta beslut i enlighet med kvalitetskraven bör väga lika tungt som priset på tjänsten. Det är välfärdstjänster vi pratar om.  

Det förekommer anbud med prisnivåer och andra moment som inte är seriösa. Inom taximarknaden för privatpersoner kan APP-företag hålla låga priser genom tveksam skattehantering och orimliga arbetstider, då man saknar kollektivavtal. Detta beteende får inte sprida sig till den samhällsbetalda marknaden.

Det är avgörande att upphandlarna kan analysera anbuden, men också förkasta anbud som inte håller måttet. Här kan upphandlande myndigheter behöva mer vägledning. 

Vår förhoppning är att Konkurrensverkets regeringsuppdrag resulterar i en sådan vägledning. Såväl taxi som annan näringsverksamhet förtjänar hållbara rambetingelser inom vilka konkurrensen kan bedrivas på lika villkor. Skatteöversyner, poliskontroller på fältet och noggrann tillsyn från Transportstyrelsen måste också fungera. Omdömesgilla upphandlingar från regioner och kommuner är en förutsättning för att den seriösa taxinäringen ska kunna överleva.  

Lennart Kalderén, förbundsordförande, Svenska Taxiförbundet

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fungerande kvalitetskrav ett måste”

  1. Senior upphandlare skriver:
    29 januari, 2025 kl. 10:31

    Det är inte upphandlarna som inte har kompetensen att utvärdera anbud och förkasta anbud som debattören påstår. “…men också förkasta anbud som inte håller måttet. Här kan upphandlande myndigheter behöva mer vägledning.”
    När vi upphandlare gör det vid anbud som vi t ex anser vara för låga priser på, ja då hamnar vi i domstol och då ger domstolarna leverantören nästan alltid rätt. Alla leverantörer kommer med samma förklaringar till de låga priserna i anbuden, d v s exakt kopierat från domstolarnas motiveringar. Med andra ord så vet en upphandlare att det inte är någon idé att utesluta anbud. Så visst behövs en översyn av detta och framförallt en förenkling för upphandlaren när vi ser att något inte står rätt till med ett anbud.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026