Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Låg prislapp borde väckt misstanke

DebattMed mycket låga priser har lokalvårdsföretaget Kleni vunnit upphandlingar över hela Sverige. Med en prislapp långt under konkurrenternas borde Kleni ha fångat upphandlarnas misstänksamhet, skriver Matthias Lindholm, Städbranschen Sverige.

| 2025-03-06
Matthias Lindholm, ordförande Städbranschen Sverige.

Företaget, som själva kallar sig Sveriges snabbast växande lokalvårdsföretag, har varit auktoriserat av Almega Serviceföretagen och bland annat städat hos SEKO, LO och i regioner över hela Sverige. 2024 tvingade Skatteverket Klenis personbolag i konkurs med nio miljoner i skatteskulder. I april samma år polisanmälde Region Västerbotten Kleni på grund av misstankar om oegentligheter och stora kvalitetsbrister. Trots polisanmälan och skatteskulder har Kleni både deltagit i och vunnit offentliga upphandlingar under hela 2024. Med kontroll, krav och uppföljning hade det inte behövt ske.

I slutet av 2024 uppmärksammande flera medier hur Kleni gömt skatteskulder i miljonklassen i ett annat bolag och hotat anställda med böter. Som en direkt följd av granskningen förlorade Kleni auktorisationen hos Almega Serviceföretagen, men frågan är hur de överhuvudtaget kunde bli auktoriserade? Själva syftet med en auktorisation är att den ska stärka branschen, lyfta fram seriösa företag och vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare.

Klenis situation kan knappast vara en hemlighet, varken för Almega Serviceföretagen eller för upphandlande myndigheter. Företagets bokslut från 2023 visar att Kleni hade en nettoomsättning på drygt 43 miljoner kronor. Av detta gick drygt 23 miljoner kronor till inhyrd personal och12 miljoner kronor till ”övriga externa kostnader”, vilket i städföretag brukar innebära underentreprenörer. Kleni är således ett exempel på hur lokalvårdsbolag placerar tillgångar och ledning i moderbolaget, medan arbeten genomförs i andra bolag eller hos underentreprenörer, där arbetarna är oskyddade.

Som branschorganisation vet vi att oseriösa företag går att stoppa med kontroll, krav och löpande uppföljning. Det innebär att företag såsom Kleni inte ska kunna vinna offentliga upphandlingar utan att upphandlande myndighet kontrollerar bolagsstrukturen. I Klenis fall skulle en sådan kontroll ha avslöjat att två av deras bolag gått i konkurs, och två var nystartade – tydliga varningsflaggor. Underentreprenörer är en annan larmklocka eftersom det sällan finns något legitimt skäl till det.

Med en prislapp långt under konkurrenternas borde Kleni ha fångat upphandlarnas misstänksamhet. Svenska myndigheter bör erbjuda löner på kollektivavtalsnivå och räkna på att priset per städad kvadratmeter är realistiskt. Annars riskerar vi så kallade ”nakna städare” – det vill säga ett slutpris som enbart täcker personalkostnader, men inte nödvändiga resurser som arbetskläder, städutrustning eller andra kostnader. Här hjälper vi i branschen gärna till med att ta fram korrekt information.

När offentliga myndigheter varken har resurser eller förmåga till egen uppföljning är någon form av auktorisation från tredje part en möjlighet till extern granskning. För att auktoriseringen ska ha relevans måste den bygga på dagligen löpande kontroller – både på plats där tjänsten utförs och av företagets siffror. Som branschorganisation för Sveriges lokalvårdsföretag hör vi på Städbranschen Sverige dagligen hur våra medlemmar drabbas när mer eller mindre kriminell verksamhet snedvrider konkurrensen och valde att avslå Klenis ansökan om medlemskap och auktorisation när våra kontroller utlöste varningsklockor.

Om Sverige inte agerar är risken stor att ett företag som Kleni byter namn och fortsätter att agera som om inget har hänt. Precis så har de gjort förut när de år 2021 bytte namn från Leva Loppan Förvaltning AB. Efter mediebevakningen 2024 har Kleni nu startat två nya bolag med namnen Allrentia och Kanu Resursbuss.

Offentliga upphandlare har ett stort ansvar. För att företag såsom Kleni inte ska leva loppan med svenska skattepengar måste det ansvaret återspeglas i krav, kontroll och uppföljning.

Matthias Lindholm, ordförande, Städbranschen Sverige

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt Onormalt Låga Anbud

Ann-Louise Larsson

ann-louise@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Låg prislapp borde väckt misstanke"

  1. Upphandlare skriver:
    6 mars, 2025 kl. 17:42

    Det finns juridiska begränsningar i möjligheten att begränsa användandet av ue. Hur är er rekommendation att upphandlande myndigheter ska hantera det?

    Även om man som upphandlande myndighet gör kontroller så är risken stor att det inte syns eller att man ändå saknar möjlighet att förkasta anbud med låga priser även om man gärna skulle vilja det. Vilka konkreta förslag på kravformuleringar har ni för att hantera det?

    Som upphandlande myndighet har man upphandlingar inom ett flertal olika verksamheter. Tyvärr kan inte upphandlande myndighet ha samma branchkännedom som en branschorganisation. ”Man gör så gott man kan” så att säga. Jag tror vi är många som skulle uppskatta ett kravbibliotek/konkret vägledning för att kunna hantera riskbranscher, som exempelvis städ. Mig veterligen saknas ett sådant, om vi bortser från de som finns på UHM. De vägledningar jag sett avseende stöd saknar konkreta förslag på kravtexter, hur krav kan följas upp, kontrollpunkter mm.

  2. Matthias Lindholm skriver:
    7 mars, 2025 kl. 13:24

    Hej,
    Vet att upphandlare kan ha svårt att hålla koll på detaljer inom respektive bransch. Därför finns vi som stöd och bollplank.
    Gällande UE så vet vi att det idagsläget inte går att kravställa begränsningar. Här föreslår vi att man lägger in som mervärde (med avdrag i utvärderingen) om man inte använder sig av UE inom själva lokalvården. Vidare anser vi att beställaren bör ta hand om ansvaret att kolla upp de UE som leverantören anger att de kommer arbeta med. Dvs göra samma grundkontroller enligt kraven som görs på huvudleverantören. Då vi tyvärr vet att leverantören väldigt sällan gör detta (även om man säger att det görs).
    Vi kommer inom kort med en tydlig kravlista och hur uppföljning kontroll görs. Denna kontroll bör sedan göras regelbundet under avtalsperioden.
    Städbranschen Sverige har också tagit fram Råd & anvisningar del 4 som ger mycket bra och användbar insikt och kunskap kopplat till upphandling av städtjänster. Denna skickar vi via mejl i digital form utan kostnad till inköpare/upphandlare om du mejlar till info@stadbranschensverige.se

  3. Hanna skriver:
    11 mars, 2025 kl. 10:20

    En myndighets möjligheter att ”kolla upp” eller göra grundkontroller på underleverantörer är tyvärr mycket begränsade.

    En myndighet får bara ställa krav på att huvudleverantören själv ska uppfylla kvalificeringskraven och inte vara föremål för uteslutning.

    Det finns ingen möjlighet att ställa samma krav på eventuella underleverantörer som ska delta vid uppdragets utförande. Undantaget är om huvudleverantören själv inte uppfyller kraven – myndigheten får då ställa krav på att den kapacitet som åberopas ska uppfylla kraven.

    Krav på arbetsrättsliga villkor kan omfatta även underleverantörer, men kraven gäller endast anställd personal som uppbär lön, och inte exempelvis personer med enskild firma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026