Med hjälp av en egenutvecklad AI-tjänst har konsultbolaget Public Insight tagit fram ett nytt verktyg som gör det enklare att se vilka upphandlingar som är intressanta att dela i.
Verktyget sammanfattar upphandlingsdokument, oavsett filmformat, i en powerpoint-fil. Förutom info om vad som upphandlas listas bland annat vilka krav som ställs, hur utvärderingen går till och hur referenser ska lämnas.
– Vi vänder oss till småföretagare som inte själva har tiden eller kunskapen att gå igenom en massa dokument och som därför ofta väljer bort att vara med i upphandlingar. Vi har testat verktyget under hösten och känner oss nu trygga med att lansera det, säger Lars Albinsson, ansvarig för AI och Innovation på Public Insight.
Verktyget är i dagsläget endast tillgängligt för de som köper Public Insights tjänster. Utifrån en bruttolista väljer kunden ut de upphandlingar som de vill vill ha sammanfattade av AI-verktyget, och beslutar sedan att lämna anbud eller inte.
– Om kunden väljer att lägga ett anbud tar vi en fast avgift på 5 000 kronor och sköter anbudsgivningen. I annat fall är det kostnadsfritt. Och om leverantören vinner tar vi ut en provision på anbudsvärdet, säger Lars Albinsson.
Kan ni komma att erbjuda verktyget även till företag som själva vill lämna in anbud?
– Det är något vi tittar på, men vi har inte hittat någon bra prismodell för det ännu, säger Lars Albinsson.
“Vi vänder oss till småföretagare som inte själva har tiden eller kunskapen att gå igenom en massa dokument och som därför ofta väljer bort att vara med i upphandlingar.”… oj oj oj oj oj…
Det är ytterst viktigt att anbudsgivaren förstår exakt vilka krav som anbudsgivaren accepterar i upphandlingen samt vilka påföljderna blir om man bryter mot dem i ett eventuellt kommande avtal. Att delegera ut allt till en tredje part är mycket riskfyllt och bådar inte gott för varken anbudsgivaren eller upphandlande organisation.
Med den affärsmodellen (provision på anbudsvärdet) försämrar man för dessa småföretagare att faktiskt vinna upphandlingar, då de måste räkna in den provision som Public Insight tar på sitt anbudspris. Det kan handla om väldigt stora belopp i slutändan när man gör på det viset och jag trodde faktiskt att detta var en affärsmodell som var på väg bort, vilket jag också hoppas att den ändå är.