I den juristkrönika som publicerades tidigare idag konstateras att rättsläget är oklart när det gäller möjligheterna att använda Lagen om valfrihetssystem, LOV, för att upphandla HVB-hem, hem för vård och boende, för unga.
Inköp Gävleborg var först i landet att använda möjligheten, trots rättsläget, och Sofia Karlsson nominerades i år till utmärkelsen Handslaget för upphandling av HVB med LOV för Gävle kommuns räkning.
Elisabeth Åkrantz på Upphandlingsmyndigheten berättade i en artikel tidigare i vår att det bara är Inköp Gävleborg som använder sig av LOV vid upphandling av HVB och att anledningen är att lagen inte ger möjlighet att använda LOV för barn, utan endast vuxna.
Enligt källor till Upphandling24 handlar undantaget om felaktig tolkning av CPV-koder där undantaget i LOV var menat att skydda barn i för- och grundskola, inte i allmän omsorg.
Trots att även Finansdepartementet insett att den aktuella CPV-koden, som undantaget bygger på, inte syftar rätt finns inga ändringar med i lagrådsremissen, enligt Emma Regnér på Finansdepartementet som Upphandling24 talat med.
Sofia Karlsson, tycker dock att Inköp Gävleborg haft tillräckligt stöd för sin upphandling med gällande regler.
– Det finns ett undantag i LOV som bygger på en CPV-kod (85311300-5 Barn och ungdomsomsorg). I samma kategorinivå finns dock även CPV-kod 85311000-2, social omsorg med inkvartering, vilket är den kod vi menar att HVB-tjänster faller under. Även dessa i kombination kan gälla, men då med Social omsorg med inkvartering som rubrikskod. Detta, tillsammans med skrivningen i propositionen och samsyn från SKL:s förbundsjurister gör att vi inte ser några hinder för att upphandla även HVB för barn och unga enligt LOV, säger Sofia Karlsson.
Hon tycker också att det måste finnas bättre sätt att ange undantag i lagtext än genom CPV-koder.
Åsa Edman, chefsjurist på SKL Kommentus berätta att de inte har någon anledning att ifrågasätta Inköp Gävleborgs och SKL:s bedömning.
– Det är ju inte uteslutet att fler än en CPV-kod kan användas för ändamålet. CPV-koderna är som bekant inte anpassade efter svenska förhållanden och det saknas förarbeten som förklarar de olika koderna. SKL Kommentus vill dock se ett klargörande vad gäller undantaget för CPV 85311300-5 Barn och ungdomsomsorg i fråga om inkvartering. När vi genomför upphandlingar på nationell nivå måste vi stå på fullständigt fast mark för att inte råka på förseningar till följd av överprövningar kring eventuella oklarheter, säger Åsa Edman.
I en skrivelse om valfrihetssystem för ensamkommande flyktingbarn (pdf) skriver de att SKL Kommentus Inköpscentral, SKI, har för avsikt att under året upphandla hem för vård eller boende, HVB, och eventuellt också stödboenden för ensamkommande flyktingbarn. De menar att samordnad hantering av denna typ av boenden leder till kraftigt sänkta transaktionskostnader för både kommuner och leverantörer.
– SKL Kommentus anser att valfrihetssystem på nationell nivå är en lämplig form för att tillgodose kommunernas omfattande efterfrågan på HVB-hem och stödboenden till ensamkommande flyktingbarn och vi hoppas att regeringen tar med förslaget i propositionen, säger Åsa Edman.
I skrivelsen till Finansdepartementet beskriver de hur SKL Kommentus tidigare upphandlat nationellt ramavtal “HVB för barn och unga” där kostnadsbesparingen för deltagande kommuner och leverantörer uppskattades till nästan 34 miljoner kronor. Beräkningen baserade på uppskattad tid för 61 kommuner och 77 företag att upphandla respektive besvara anbud i lokala upphandlingar jämfört med den tid som gick åt för att delta i upphandlingen av det nationella ramavtalet.
SKL Kommentus anser att ramavtal för HVB och stödboenden lämpar sig mindre väl under rådande förhållanden, med en mycket stor efterfrågan och stark tillströmning av nya boenden.
I skrivelsen står det att: “Ramavtal som upphandlas enligt lagen (2008:1091) om offentlig upphandling, LOU, stänger nämligen marknaden och hindrar nya aktörer från att ansluta sig under avtaIstiden som normalt löper på fyra år. Givet den stora efterfrågan och den stadiga tillströmningen av nya boenden bedömer vi att ett valfrihetssystem enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV, är en lämplig upphandlingsform. Ett nationellt valfrihetssystem med enhetliga och jämförbara villkor kan vidare underlätta för de enskilda kommunerna som placerar barn i HVB runt om i hela landet.”
Från regeringshåll är tonen mer avvaktande.
“Regeringen har mottagit SKL Kommentus skrivelse med förslag till författningsändringar gällande upphandling av boende åt ensamkommande flyktingbarn. Frågan om HVB och LOV kommer att behandlas av välfärdsutredningen. Regeringen bör inte föregripa utredningens arbete utan vill därför avvakta dess förslag avseende LOV (och HVB)”, meddelas i ett e-postmeddelande från civilminister Ardalan Shekarabis pressekreterare Peter Skeppström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer