Östgötatrafikens beställningscentral för färdtjänstresor har kringgärdats av flera invecklade rättsprocesser. Samres, som förlorade uppdraget, klagade senast på hur upphandlingen av bemanningsföretaget Adecco gick till.
Bemanningstjänsterna upphandlades enligt 15 kap. 3 § 2 st. LUF som bland annat har betydligt mer generösa beloppsgränser än LOU. Förvaltningsrätten godkände upplägget med bedömningen att tjänsterna var avsedda att användas inom ramen för försörjningsverksamheten.
I sin överklagan till kammarrätten vill Samres att Östgötatrafikens avtal med Adecco ska ogiltigförklaras på grund av att LUF valts istället för LOU för upphandlingen. Östgötatrafiken konstaterar att Adeccos leverans är fullgjord sedan länge och att kontraktsvärdet inte överstiger gränsvärdet i vare sig LOU eller LUF.
Partnerna är dock inte helt överens om beloppet för direktupphandlingen.
Enligt kammarrättens dom (pdf) är tillämpningsområdet för LUF är strikt begränsat. LUF får aldrig tillämpas för upphandling av något som inte är avsett att användas i försörjningsverksamhet. I detta fall bedöms LOU som det rätta lagrummet.
Förvaltningsrättens dom upphävs. Ärendet återförvisas till lägre instans som nu kommer att få göra en ny prövning utifrån lagen om offentlig upphandling.
LUF-upphandling borde ha gjorts enligt LOU
När Östgötatrafiken tog över färdtjänstbokningen i egen regi upphandlades hjälp med annonsering och personalrekrytering från Adecco enligt LUF. Fel, anser kammarrätten som klassar detta som en typisk LOV-upphandling.
| 2014-10-29
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer