Det är Trafikverket som utrett formerna för den nya trafiken efter en politisk överenskommelse om att satsa på nattåg.
En delredovisning är nu klar och ska följas av en slutredovisning senast 30 april. Det är en ganska komplex bild som framträder i den första utredningen med brist på fordon som ett av många problem att ta hänsyn till.
– Det går givetvis att beställa nya tåg, men en sådan lösning tar tid. På kort sikt förordar vi därför en upphandling som bygger på att operatören själv tillhandahåller fordonen, säger Anna Fällbom, enhetschef på Trafikverket.
I ett första steg föreslår Trafikverket en förbindelse mellan Malmö och det man definierar som södra Tyskland med Köln som utpekad slutdestination.
Möjligheterna till trafik på sträckan Stockholm-Hamburg bedöms också som goda men kräver enligt Trafikverket en fördjupad utredning kring konkurrenssituationen.
Frankfurt, Berlin, Bryssel och Basel nämns i övrigt som tänkbara destinationer.
Tidigast 2022 kan trafiken Malmö-Köln vara igång om direkttilldelning väljs som upphandlingsform. Trafikverket betonar dock att en sådan lösning ställer stora krav på korrekta ersättningsnivåer i avtalet för att uppfylla de undantagsbestämmelser som en sådan tilldelning bygger på.
– Jag vill poängtera att det vi lämnar ifrån oss nu är en delredovisning av uppdraget. Det finns flera frågor som ska utredas vidare. Bland annat behöver kapaciteten på de möjliga destinationerna och de orter som passeras undersökas ytterligare. Vi ska också ta fram ett förslag på hur upphandlad trafik så snart som möjligt kan ersättas av kommersiell trafik, avslutar Anna Fällbom.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer