– Jag är ensam om att jobba heltid med inköp i organisationen, men det är väldigt tacksamt med en organisation som har ett starkt, affärsmässigt driv och förståelse för kopplingen mellan bra inköp och hur verksamheten i slutändan fungerar, säger Gustaf Persson, som 2 maj bytte arbetsgivare till Öresundsbrokonsortiet (Öresundsbron i dagligt tal).
Tidigare i karriären har han bland annat varit upphandlare på Södersjukhuset i Stockholm och närmast kommer Gustaf Persson från sju år inom Folktandvården Skåne, bland annat med en tjänst som enhetschef för inköp och säkerhet.
Förra året skrev han den uppmärksammade krönikan ”Dåligt kaffe – upphandlarens fel…” om svårigheterna i yrket.
– Det är klart att man kryddar en sån text lite extra, men just den här kopplingen mellan att hela organisationen bidrar till ett grundligt jobb i upphandlingsprocessen och att slutresultatet blir bra berörde jag lite i krönikan, säger Gustaf Persson.
– Öresundsbron har långt före min tid här jobbat med att bygga upp en stark beställarorganisation och det märkte jag direkt när jag började i våras. Kollegor i kärnverksamheten har en vana vid att jobba med upphandlingar och klarar att hantera mycket själva i processen. Min roll blir att säkerställa så att maskineriet fungerar smidigt genom att vara närvarande i verksamheten och där det kan skilja mellan olika inköpsprojekt att jag tar ett större eller mindre ansvar.
Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn invigdes vid millennieskiftet med en drifts- och underhållsorganisation som ägs till hälften av svenska staten och till hälften av den danska.
– Det är ganska komplex verksamhet. Många tänker nog: det är ju bara en bro, hur avancerat kan det vara? Men det krävs väldigt mycket för att hålla igång driften med allt från tekniska lösningar som betalsystem till behov av ett ständigt underhåll., säger Gustaf Persson, som tillägger att konsortiets ansvar även täcker in den till bron vidhängande motorvägstunneln samt den konstgjorde ön Pepparholm.
Två större, pågående projekt är ommålning av brons stålkonstruktion, som väntas bli klart först 2032, samt upphandling av nya övervakningskameror till tunneldelen.
Inköpsvolymen på årsbasis är omkring 400 miljoner svenska kronor.
– Vi är en utpräglad beställarorganisation som köper in det mesta i form av både know how och fysiska delar som asfaltsjobb.
– Mycket är också it-tjänster för utveckling och drift av all teknik i betalstationsanläggningen samt för att flytta så mycket it som möjligt till molnet. Vi har ett antal olika egenupphandlade ramavtal inom it-området för dessa behov, säger Gustaf Persson.
Merparten av de anställda i organisationen arbetar på den svenska sidan av Öresund, men det händer att Gustaf Persson jobbar från kontoret i Köpenhamn eller hemifrån.
– Vi har flexibel organisation med en stor frihet att välja själv var man sitter. Men personligen gillar jag att vara på plats på vårt Link Operations Center i Limhamn – att möta kollegor och se verksamheten vid vår betalstationsanläggning utanför kontoret. Det ger en stark koppling till det man jobbar med, säger Gustaf Persson.
Det är främst det danska regelverket med Udbudsloven som gäller för Öresundsbrons upphandlingar.
– Historiskt har det varit så men det pågår ett arbete med våra interna processer för att bestämma hur vi ska jobba framåt, säger Gustaf Persson.
Han pekar på att det finns skillnader i lagstiftningen mellan länderna när det gäller inköp under tröskelvärdena.
– Jag hade ingen erfarenhet av att jobba med dansk Udbudsloven innan jag började här. Sedan kan man se det på lite olika sätt – i någon mån är det ändå relativt enkelt om man jobbat länge med upphandling, alternativt att det är en djungel att bara navigera i svensk upphandlingslagstiftningen och nu tillkommer ett nytt regelverk.
Gustaf Persson lyfter också fram Öresundsbrons hållbarhetsarbete med en egen solcellspark som byggts och planer för ytterligare solceller på Pepparholm.
– I vår affärsplan talar vi om att vi ska sträva mot att vara världens mest hållbara bro. Det är inspirerande att arbeta med ett sådant ikoniskt byggnadsverk som Öresundsbron som samtidigt är en viktig länk för Sveriges utbyte och integration med Danmark och övriga Europa, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer