Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Dåligt kaffe – upphandlarens fel…

KRÖNIKAVem verksam inom upphandlingsvärlden har inte tappat räkningen på hur många gånger du, när du berättar vad du arbetar med, får en frågande blick tillbaka, ett nervöst leende och något raljant om varför du ägnar ditt liv åt just detta. Det är få yrkesområden som har så hög diskrepans mellan komplexitet och anseende som upphandling. Håller du med, undrar Gustaf Persson.

| 2021-08-16
Gustaf Persson, enhetschef inköp och säkerhet, Folktandvården Skåne.

Under sommaren går vi in i en dvala, släpper förhoppningsvis tankarna på arbetet. När semestern är slut är det lika klassiskt att ägna arbetstillvaron en eller två tankar, betrakta livet utifrån, fundera på vad du gör, om du trivs med ditt arbete, om det känns värdefullt. Varför har vi då valt att arbeta med just upphandling – detta yrke som för den breda allmänheten förefaller så obegripligt krångligt.

Det är ju nästan så att man själv när ämnet kommer på tal får stå till svars för både det ena och andra upphandlingshaveriet som medierna gärna rapporterar om. Och handen på hjärtat; betraktas du som en viktig spelare i din organisation eller som en jobbig funktion som ofrivilligt måste konsulteras så fort något ska köpas in? Och varför smakar kaffet så illa – det måste vara upphandlaren som kravställt lågt pris i stället för kvalitet.

Det finns naturligtvis milt sagt många missuppfattningar om vårt yrke. Jag skulle emellertid vilja hävda och poängtera att varje offentlig verksamhet – och för den delen även privat verksamhet – har mycket att vinna på att uppvärdera upphandlingsfunktionens roll och funktion.

Det förefaller tyvärr fortsatt vanligt att upphandlingsfunktionen placeras som bihang till ekonomiavdelningen, eller annan valfri avdelning där den kan leva ett eget så undanskymt liv som möjligt. Faktum är att en uppvärderad, synliggjord och respekterad upphandlingsfunktion möjliggör en kvalitativ och kvalitetssäkrad upphandlingsprocess vilket är en förutsättning för att inflödet av varor och tjänster till organisationen ska fungera.

Och det är just här som du och jag kommer in – utan oss och rätt förutsättningar blir det ingen verkstad för kollegorna.

Detta är naturligtvis ett elementärt resonemang men beklagligt glöms det lätt bort. Och det är just här som komplexiteten i upphandlingsyrket kommer in. För upphandlaren ska balansera ett ständigt föränderligt juridiskt regelverk och praxis med en god affär, interna kravställare med inte sällan väldigt tydliga uppfattningar i den egna organisationen om marknad och leverantörer, ständigt snäva tidsramar och konstant oro i bakhuvudet om eventuell överprövning som givetvis kommer skapa svallvågor om det inträffar.

Den offentliga upphandlingen i Sverige uppgick 2020 till 782 miljarder kronor (ex. moms). Du och jag spelar otvivelaktigt en mycket viktig roll i detta ständigt pågående maskineri. Men det är också ett maskineri som likt vilken ingenjörsprodukt ständigt kan utvecklas och förfinas.

Låt oss påminna varandra om detta och låt oss bli bättre på att utbyta information och erfarenheter och hitta ett språk och form för att förankra upphandlingsfunktionen i din organisation. Själv använder jag gärna begreppet ”kvalitetssäkring av inköpsprocessen” – det kommer inte vinna några skönhetspriser men det är ändå ett förvånansvärt enkelt och slagkraftigt sätt att klä verksamheten i en annan begreppsvärld.

Vi ska avslutningsvis också komma ihåg att vi som upphandlare även är försvarare av grundläggande demokratiska värden och ”ordning och reda” i en offentlig värld som emellanåt går vilse i sin funktion, roll och organisation.

Att arbeta med upphandling är svårt och utmanande men också givetvis synnerligen stimulerande när samarbetet fungerar, utvärderingsmodellen vaskade fram rätt leverantör, avtalet undertecknas och verksamheten kan fortsätta med nöjda kollegor och en leverantör redo att leverera.

Gustaf Persson
Enhetschef inköp och säkerhet
Folktandvården Skåne

Läs mer: Krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

14 kommentarer på "Dåligt kaffe – upphandlarens fel…"

  1. Viktor skriver:
    16 augusti, 2021 kl. 12:17

    Bra och viktig krönika som gav mig inspiration till en krönika jag just nu skriver! Upphandlingskompetensen måste in i ledningsgrupperna. Allt annat är skadligt.

  2. Fredrik skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 07:14

    Mycket bra Skrivet!

    Och Viktor, Den krönikan hoppas jag vi får läsa oxå!

  3. Jan skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 07:37

    Tack Gustaf för en krönika som gick rakt in i hjärtat!

  4. Lennart Martinsson skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 07:45

    Tack Gustav. En ständigt återkommande missuppfattning, som du pekar på gällande kaffet, är att offentlig upphandling bara handlar om lägsta pris. Hur ska vi slå hål på den myten?

  5. Sara skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 07:50

    Precis så, tack Gustav. Vi måste alla hjälpas åt att lyfta inköps betydelse och vad man i en organisation kan uppnå med ett planerat inköp.

  6. Christina skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 07:51

    Tack, kan bara hålla med…..

  7. Nina Ivarsson skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 08:52

    Tack Gustav för en bra skriven krönika och viktiga ord om offentlig upphandling.
    Mvh Nina

  8. Östen skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 09:40

    Tack Gustav. Kan bara hålla med.
    Vad är orsaken till att upphandlingsfunktionen inte får den centrala positionen ?
    Kompetensbrist hos politikerna och rädsla hos förvaltningarna att förlora makt.
    Mvh
    Östen

  9. Fredrik skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 09:49

    Nog första gången jag inte känner obehag när jag tänker på folktandvården… Mycket bra skrivet – läsvärt – fortsätt så.

  10. Martin skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 11:01

    Som representant från leveranstörsledet måste jag tyvärr falla in i mycket av den kritik riktas mot upphandlare. Jag har varit involverad i hundratals upphandlingar och överlag så styr tyvärr minsta motståndets lag: hur får i iväg vår upphandling utan att anstränga oss för mycket – vi hinner inte, bryr oss inte eller orkar inte. Uppskattningsvis 80% av offentliga upphandlingar har pliktskyldiga skallkrav (som inte följs upp), ibland börkravsuppfyllnad som ger prisavdrag – även här med dålig uppföljning. Uppfyller verkligen den där leverantören allt de lovar? Eller är det bara tomma ord – risken att bli synad är väldigt låg. Inte sällan är det väldigt kort svarstid och förvånansvärt ofta kommer en upphandling ut precis innan sommarsemestern och svar väntas i mitten av augusti. Det är ju praktiskt för upphandlaren, ur alla andra aspekter helt förkastligt.
    Som krönikören skriver – vi måste få en vassare upphandlingsfunktion. Det tjänar det offentliga Sverige på vad det gäller kvalitet, ekonomi, miljö och förtroende.

  11. Gustaf skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 13:29

    Tack för kommentarer på min text; det visar att engagemanget i frågorna är stort.

    Martin: bra och viktiga inspel. Det finns inga enkla och snabba svar på den grundläggande frågan om hur upphandlingsfunktionens roll kan uppvärderas. Det enda jag vet är att det oavsett område och disciplin är svårt att få genomslag och verklig framdrift om inte förtroende och förståelse finns hos dem som bestämmer.

    För mig är det tydligt och som du även påpekar att det finns bristande tillit mellan köpare och säljare i den offentliga marknaden vilket är allvarligt, kanske framförallt ur ett samhällsperspektiv, men även givetvis för den enskilda organisationen.

    Vad kan fortsatt göras från oss som dagligen arbetar med dessa frågor? Bli ännu bättre på att kommunicera med varandra, med leverantörer och med kollegor. Bygg relationer med marknaden, skicka ut preliminära förfrågningsunderlag för att inhämta synpunkter osv. Ifrågasätt ditt egna arbetssätt med slentrianmässiga krav. Våga vara stolta för den funktion vi representerar, vässa våra argument för varför inköp och upphandling utgör en kärnprocess och dela din vision om den perfekta inköps- och upphandlingsorganisationen.

    Låt oss hålla ämnet levande i såväl digitala som fysiska kanaler!

  12. Anita Bengtson skriver:
    17 augusti, 2021 kl. 13:58

    Mycket bra skrivet när det gäller offentlig upphandling, upphandling har alltid legat under ex ekonomi osv. Hoppas din krönika kan få beslutsfattare att börja förstå värdet av upphandling och att det i framtiden kan bli en förändring.

  13. Dan Frödén skriver:
    18 augusti, 2021 kl. 11:01

    Som upphandlingschef bör man kunna ställa krav på sin ledning att de utformar en tydlig policy. Annars köps inte bara dåligt kaffe. En upphandlingsfunktion är ju ett verkställande utskott för att tillgodose att verksamheten fungerar. Med för snäva ramar, monetärt såväl som personellt blir just resultatet ”dåligt kaffe”.
    Jag har lärt mig att ”Vinsten avgörs i inköpsögonblicket”. Köper man smart eller billigt? LCC kan införas på många fler typer av upphandlingar än fordonsupphandlingar.
    Upphandlaren blir oftast orättfärdigt beskylld för de mindre bra upphandlingar som görs.
    Verksamhetsledningen måste skärpa till sig och ge tydliga direktiv och säkra medelstilldelningen så att professionellt upphandlingsarbete kan utföras.
    Bra krönika!

  14. Linus Jeppsson skriver:
    24 augusti, 2021 kl. 08:47

    Kan en väg framåt vara att lyfta upphandling och inköp närmare organisationernas logistikfunktion? Inköp/anskaffning är trots allt ett väsentligt led i området produktionslogistik, vilket även kan tillämpas vid tjänsteproduktion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Kritiserar två regioner

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag har granskat hur väl landets regioner
följer de nationella rekommendationerna när de upphandlat kollektivtrafik. Skåne får ros. Gotland och Gävleborg får ris.

Chef igen – nu som interim

Karriär

I fjol lämnade upphandlingschefen Katja Bähr Tyresö kommun för konsultbolaget Knowit. Under 2022 är hon inhyrd inköpschef på Stockholm Vatten och avfall. ”Ett år en fantastisk tid. Man får sätta sin egen prägel men krafterna hinner inte ta slut”, säger hon.

Foto: Mostphotos

”Kan inte agera detektiver”

Nya regelverk innebär att upphandlare behöver lyfta på många stenar för att utreda om leverantörerna är ”hela och rena”. Men det är inte rimligt att förväntas vara EU:s detektiver. Det anser Addas bolagsjurist Lotta Olsson.

Foto: Mostphotos

Efterlyser tydligare stöd

Kommunerna i Dalarna vill ha tydligare stöd kring hållbar upphandling. Det nuvarande stödet uppfattas som otydligt och rörigt, enligt en enkät.

Foto: Region Blekinge

Agerar efter upphandlingsmissar

Bristerna i Blekinge Kompetenscentrums upphandlingar får ledningen för Region Blekinge att agera. Alla som arbetar med inköp ska gå en obligatorisk webbutbildning för certifierade inköpare.

Döms för insiderbrott vid bussaffär

Fyra personer fick förhandsinfo om att ett börsnoterat bolag förlorat Umeå kommuns bussupphandling, och sålde sina aktier innan tillkännagivandet. Nu har Svea hovrätt dömt dem för insiderbrott.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Piteå kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
  • Upphandlingschef till Orust kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Senaste nyheterna

Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
”Kan inte agera detektiver””Kan inte agera detektiver”
Efterlyser tydligare stödEfterlyser tydligare stöd
Agerar efter upphandlingsmissarAgerar efter upphandlingsmissar
Döms för insiderbrott vid bussaffärDöms för insiderbrott vid bussaffär
Underkänner coronasamordningUnderkänner coronasamordning
De vill följa upp hållbarhetskravDe vill följa upp hållbarhetskrav
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Senaste kommentarerna

  • Vill skrota LOU för allmännyttanIntressant iakttagelse från utredaren att "bolag alldeles uppenbart inte offentligrättsliga organ". Kan inte annat än undra hur SKR kommer ställa...
  • Anklagas för ojusta metoderNorstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om...
  • Överträffar målen för klimatetVar är resultatet? Vilka siffror redovisas och för vad? Vem och hur gjorde beräkningen? Menar Region Stockholm att varje inköp...
  • Anklagas för ojusta metoderFattar inte vad som står. Vem anklagar vem ?
  • LOU-striden i BodenJa vilket fruktansvärt nederlag. Först avyttrar man kommunal egendom till privata intressen till skattebetalarnas stora förlust. Sedan fälls man i...

Aktuella utbildningar

  • Agil upphandling | 9 november
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2022
  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

UH24 Utbildning – Hitta kursen för dig!

Det är här vi tar innehållet från våra konferenser och produkter och förvandlar det till konkret kunskap – som lyfter din kompetens till helt nya nivåer.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »