Merparten av de bilar som upphandlades under 2014 går på diesel. Etanolen minskar. Samtidigt som många kommuner stoltserar med en över 90-procentig miljöbilsandel ligger myndigheterna lägre. En förklaring är att exempelvis fyrhjulsdrivna fordon med hög markfrigång med bra terrängegenskaper mer sällan klarar miljökraven.
På ett annat område är utfallet enligt sammanställningen (pdf) särskilt klent: alkolås. Även om andelen bilar med alkolås har ökat till 38 procent är det långt kvar till regeringens mål på 75 procent.
– Det är tydligt att de myndigheter som lyder under regeringen inte prioriterar alkolås i sina bilar. Det går för långsamt för att uppnå regeringens strävan – alla nya bilar som köps in borde vara utrustade med alkolås för att få ett genomslag på hela fordonsparken, säger Lars Rapp, utredare på Transportstyrelsen.
Av de totalt 7 009 bilar som regeringens myndigheter ägde eller leasade år 2014 var 2 658 utrustade med alkolås. Fjolårssiffran 38 procent är en ökning från 31 procent år 2013 och 17 procent år 2012.
Kravet på alkolås gäller inte utryckningsfordon, fordon som används i spaningsverksamhet eller bilar som är avsedda för personskydd.
Alla myndigheter under regeringen, 226 stycken, ska varje år rapportera inköp, leasing och upphandlingar av bilar till Transportstyrelsen. Syftet är att öka andelen miljöanpassade och trafiksäkra bilar inom staten. E-hälsomyndigheten (som av, vad senare framgått, inte har några fordon) och Statens servicecenter hör till de få som inte lämnat svar.
Miljöbil – men inte alkolås
I fjol införskaffade landets myndigheter 1 259 personbilar och 178 lätta lastbilar. Av dessa uppfyllde 845 fordon miljöbilskraven enligt Transportstyrelsens årssammanställning, men det är sämre ställt med alkolåsstatistiken.
| 2015-04-09
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer