Koldioxidutsläppen från den kollektiva busstrafiken skulle kunna minska med en tredjedel om trafikhuvudmännens upphandlare var mer flexibla. Det menar Helene Lidestam, lektor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet, som granskat ett stort antal underlag för upphandlingar av busstrafik mellan åren 2008 och 2011.
– Strikta föreskrifterna från beställarna gör att långa sträckor på landsbygden idag trafikeras av onödigt stora bussar.
Trafikhuvudmännen kräver oftast stora bussar av sina operatörer. Det ställs också krav på hur fordonens ålder samt hur de ser ut inuti och utanpå. Upphandlingsunderlagen kan vara digra, ofta flera hundra sidor.
– Det är svårt att hitta och läsa ut vad som egentligen behöver finnas med när skallkrav blandas med rena önskningar. Man kan också ifrågasätta om det som finns med som krav kan mätas och hur det i så fall ska mätas, säger hon.
Helene Lidestam konstaterar att de detaljerade kraven låser entreprenörerna. De tillåts inte anpassa storleken på bussarna efter det faktiska resenärsunderlaget.
Tillsammans med Mats Abrahamsson, professor i logistik, har hon undersökt vad en optimering av busstorlekarna i landsbygdstrafik skulle göra för bränsleförbrukningen. Att köra små bussar där få åker minska utsläppen med 34 procent och sänker dessutom kostnaderna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer