Det är anstormningen av gymnasieelever som ställer till bekymmer när de återvänder till undervisning i skolan, jämfört med distansundervisning under vårterminen.
Trafiken är inte dimensionerad för att klara normala trafikmängder när ”coronaanpassade” fordon kan ta färre resenärer för att undvika trängsel och risk för smittspridning.
Linköping – med 4600 elever som har busskort – är en större kommun som efter dialog med Östgötatrafiken beslutat om att sprida ut starten av skoldagen för att minska trängseln.
-Det är viktigt att vi alla hjälps åt för att minska belastningen i kollektivtrafiken och på så sätt bidrar till att minska smittspridningen. Därför har alla Linköpings kommunala gymnasieskolor justerat starttiderna för skoldagen inför höstterminen, säger Åsa Ridne, avdelningschef inom Linköpings kommun.
I Luleå finns en tydlig oro inför skolstarten.
-Kollektivtrafiken är en stor utmaning. Många åker buss till skolan och vi har 2400 gymnasieelever. Vi uppmanar så många som bara kan att ta sig till skolan på annat sätt, säger kommunens gymnasiechef Eva Lindbäck till SvT
På Gotland kallas extrabussar in i form av 12 bussar som normalt används för skolskjutsar inom grundskolan under annan tid av skoldagen och 3 turistbussar, en lösning som växt fram i samverkan mellan regionen och Bergkvarabuss som upphandlat trafikföretag.
– Tack vare att Region Gotland har ansvar för både läns- och kommuntrafiken har det varit enkelt för oss att komma fram till en lösning så här snabbt och att ramavtalet med Bergkvarabuss gör att vi nu kan avropa ytterligare bussar, säger Rolf Andersson vid Region Gotland.
Samtidigt har också kommunerna möjlighet till fjärrundervisning efter regeringsbeslut om en särskild förordning.
För Sveriges Radio betonar dock Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson att distansundervisning inte får vara en huvudregel, men att risk för trängsel i kollektivtrafiken är ett giltigt skäl för sådan undervisning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer