Kostnaden för att driva kollektivtrafik ökar för kommuner och landsting. Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, har kartlagt kostnadsutvecklingen. Under åren 2007-2012 ökade kostnaderna för kollektivtrafik med drygt 5,5 miljarder kronor, motsvarande 7,5 procent per år.
– Kostnaderna för kollektivtrafik ökar mycket snabbare än kostnaderna för andra verksamheter i kommunerna och landstingen, säger Gunilla Glasare, avdelningschef på Sveriges Kommuner och Landsting.
Hittills har det inte fastställts vad detta beror på. Nu vet man bättre.
– Det har varit viktigt för oss att ge våra medlemmar ett underlag som svarar på frågan och som stimulerar till diskussion om framtida effektiviseringar, menar Gunilla Glasare.
Ökningen beror i huvudsak på att det körs allt mer trafik. Antalet utbudskilometer har ökat med 16,7 procent. I SKL-undersökningen (pdf) noteras att det blivit vanligare med tågtrafik – som är relativt dyr. Dessutom satsar trafikhuvudmännen på att miljö- och tillgänglighetsanpassa fordonen.
Gunilla Glasare ser det som positivt att fler invånare får tillgång till kollektivtrafik och kan resa mer klimatsmart. Men kostnadsökningarna behöver bromsas:
– Antalet resenärer ökar inte lika snabbt som trafikutbudet. Mellan 2007 och 2012 har resandet bara ökat med 2,6 procent per år medan utbudet har ökat med 3,1 procent per år.
SKL ser bättre krav i upphandlingar som ett sätt att bromsa kostnadsökningarna.
– Vi har tillsammans med andra aktörer inom branschen tagit fram modellavtal för hur beställare av kollektivtrafik kan få fler resenärer för mindre kostnader. Vi uppmanar kommunerna och landstingen att använda dem, säger Gunilla Glasare.
Modellavtal bromsar kostnaderna när kollektivtrafiken gasar
Kostnaderna för kollektivtrafik ökar när kommuner och landsting underlättar och miljösäkrar resorna. Gunilla Glasare på SKL ser bättre krav i upphandlingar som ett sätt att bromsa kostnadsökningarna.
| 2014-01-09
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer