I Trafikverket upphandling av Haga station, en del av Västlänken i Göteborg, gjordes en utvärdering av skicklighet inom samverkan fick det vinnande konsortiet 1,5 av 3 möjliga i betyg, vilket var klart lägst av de tre anbudsgivarna som fick 2,3 respektive 2,8 i betyg.
Vad gällde skicklighet i genomförandebeskrivning fick Astaldi, Gülermak och Segermo 1,4 i betyg medan Hochtief, Implenia och Veidekke respektive NCC och Wayss & Freytag fick 2,7 vardera.
Trots betyget var det självklart att välja det finnande konsortiet, enligt vad Trafikverkets upphandlingsansvarige, Lillian Brunbäck, anger för Göteborgsposten. Hon tycker att betygen inte dåliga, trots att de är lägre och menar att kvalitetsskillnaden inte går att hämta igen då anbuden skiljer sig åt så mycket i pris. Det vinnande anbudet var nära en miljard billigare.
Nu har kontraktet, värt 2,3 miljarder kronor, begärts överprövas av NCC och därmed hotas byggstarten som var planerad till 2018.
I begäran om överprövning hävdas att Trafikverkets saknar dokumentation som styrker att det vinnande konsortiet har den kompetens som krävs för bygget på alla punkter. Enligt begäran har NCC begärt ut aktuella handlingar av Trafikverket som hänvisat till att Gülermak begärt att handlingarna ska sekretessbeläggas.
Eftersom NCC inte kunnat ta del av dokumentationen är de inte heller säkra på att allt gått rätt till.
NCC och Wayss & Freytag yrkar på att Förvaltningsrätten ska kräva in alla handlingar och i andra hand rätta upphandlingen samt att Gülermaks anbud förkastas.
Trafikverket är dock segervissa:
– Tyvärr har det blivit något slags normalläge att överklaga den här typen av beslut.Utan att ha läst inlagan kan jag säga att Trafikverket vinner i 80 procent av fallen i förvaltningsrätten, säger Bo Larsson, projektledare vid Trafikverket till Göteborgsposten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer