Det ramavtal som Hässleholms kommun tecknat för byggarbeten var på fyra år. För att inte låsa prisnivån under hela denna tid ville kommunen en gång om året kunna ändra rangordningen av utvalda leverantörer genom att begära in nya prisuppgifter.
Erlandsson Bygg, som under den inledande tolvmånadersperioden var rangordnad som etta på avtalet, ogillade denna förnyade konkurrensutsättning. Företaget halkade ner och blev tvåa i rangordningen för perioden 31 maj 2014 till 30 maj 2015.
Fast överklagandet till förvaltningsrätten gick inte byggfirmans väg. Domstolen ansåg inte att kommunen hade brutit mot LOU. Kammarrätten kom däremot till motsatt slutsats i sin dom (pdf).
Hässleholms kommun försvarar sin avtalskonstruktion med att den både tar vara på konkurrensen och låter leverantörer som kanske inte fått så många uppdrag justera sin prisbild. Dessutom poängteras att villkoren var tydligt angivna i förfrågningsunderlaget och därmed borde ha varit kända.
Konkurrenten Göinge Bygg konstaterar för sin del att ingen överklagade den ursprungliga upphandlingen. Först när den avtalade konkurrensutsättningen drabbar Erlandsson Bygg väljer företaget att agera rättsligt.
De avtal som omrangordnats inför det andra avtalsåret ogiltigförklaras av kammarrätten. Enligt domen är denna modell att likställa med att ingå ett nytt ramavtal – något som ska upphandlas genom ett annonserat förfarande.
Nekas att justera rangordningen
Hässleholms kommun ville varje år justera rangordningen mellan leverantörerna på det fyraåriga byggavtalet. Kammarrätten underkänner avtalskonstruktionen genom att likställa den med att ingå nytt ramavtal.
| 2015-02-27
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer