Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Nya normala i Nässjö

KarriärMalin Kulaweeras avtal med Nässjö kommun ger rätt till arbete på distans fyra dagar i veckan. Erfarenheter från pandemin gjorde att kommunen tog fram en särskild modell för distansarbete som bland annat omfattar upphandlare.

| 2022-12-07
Malin Kulaweera, upphandlare, och Katarina Korpenstam, upphandlingschef, Nässjö kommun. Foto: Nässjö kommun

– Pandemin har gett skjuts till digitaliseringen i stort och även ett digitalt arbetssätt. Vi vet nu att det är möjligt att utföra arbete som upphandlare på distans utan att kvaliteten påverkas negativt, säger Katarina Korpenstam, upphandlingschef i Nässjö kommun (32 000 invånare, Jönköpings län).

Malin Kulaweera började nya jobbet som upphandlare i oktober och kapar ordentligt med pendlingstid jämfört med en traditionell anställning.

-Jag bor i Värnamo och har cirka tio mil till jobbet så att kunna jobba mycket på distans är en utmärkt lösning, säger Malin, som tidigare var egenföretagare som upphandlingskonsult.

Hennes tjänst med upp till 80 procents distansarbete har ett tydligt upplägg.

– På upphandlingsenheten har vi gemensamt beslutat om en dag i veckan då hela enheten är samlad på plats. Andra eventuella aktiviteter där jag behöver närvara fysiskt planeras också till denna dag i största utsträckning. Planeringen påverkas också av verksamhetens behov och kan därför ändras med framförhållning och planering.

Nässjö kommun har dels en centralt beslutad avtalsmall för distansarbete som stöd för kommunens olika enheter att möta ”det nya normala” med den digitalisering som sker på arbetsmarknaden och verksamheternas behov.

På enhetsnivå anpassas sedan den konkreta lösningen med andelen distansarbete efter dialog mellan chef och medarbetare.

– Den fysiska och sociala arbetsmiljön är en viktig punkt att både ta med i avtalet, inventera i samband med anställningsstart och följa upp på ett systematiskt sätt, säger Katarina Korpenstam.

Hon ser en rad fördelar med att kunna erbjuda distansarbete och pekar särskilt på att det kan underlätta att hitta rätt kompetens.

– Distansarbete ger även mig som chef ytterligare ett verktyg för att anpassa arbetet och valet av arbetsplats utifrån medarbetaren ifråga, vilket också skapar förutsättningar för att behålla kompetens. Distansarbete kan möjliggöra en bättre balans mellan arbetsliv, fritid och föräldraskap. En bra balans i livet skapar en glädje även på jobbet.

– Min erfarenhet är också att medarbetare får bättre möjligheter att utföra vissa uppgifter mer fokuserat vilket också ger ett gott slutresultat, säger Katarina Korpenstam.

Hon tillägger att det samtidigt att det kräver mer av henne som chef på områden som intern kommunikation och uppföljning och särskilt om distansarbetet inte är systematiskt.

– Det är därför en omställning som tar lite tid då nya rutiner och arbetssätt tas fram.

Katarina Korpenstam menat att pandemin visat att det fungerar att jobba som upphandlare på distans.

– Efter pandemin var därför inte steget till att möjliggöra distansarbete särskilt stort och det är också en naturlig del av den digitaliseringsresa som Nässjö kommun och upphandlingsenheten genomgår. Digitala mötesstrukturer i övrigt fortlever vid interna möten med kommunens verksamheter. Det är helt enkelt mer effektivt även om vi sitter på samma ort.

Hon betonar att det skillnad mellan att reglera distansarbete i anställningsavtalet eller att tillåta distansarbete som en del av arbetsplatsens kultur.

– Det förstnämnda är en förutsättning för att anställningen ska vara möjlig, och det handlar då om en trygghet för båda parter att reglera omfattningen av detta i ett avtal.

– Ett sådant behov finns dock inte hos samtliga medarbetare. Effekten av arbetsplatsens inställning till distansarbete medför att det inte heller blir nödvändigt att reglera i övriga fall. Vill någon jobba hemifrån så tillåts det ändå, säger Katarina Korpenstam.

Malin Kulaweera ser det som viktigt att inkludera hela personalen i beslut när någon eller några arbetar på distans. Annars kan det hända att beslut tas informellt.

Intrycken hittills, efter första veckorna på nya jobbet, är mycket positiva.

– Jag trivs väldigt bra och upplever att det finns en god vana av digitala möten vilket ger mig goda möjligheter att utföra mitt arbete. Jag är stolt över att arbeta i Nässjö kommun som enligt mig är en arbetsgivare i framkant som prioriterar sina anställda., säger Malin.

Nässjö kommuns upphandlingsenhet växer från fyra till sex upphandlare som en del av en satsning på kommunala inköp. Enheten har också en e-handelsadministratör.

Under 2022 har ett arbete med kategoristyrning påbörjats, nästa år ges strategisk upphandling status som ett politiskt utvecklingsmål med särskilt fokus på social hållbarhet.

– Min uppfattning är att Nässjö kommuns verksamheter och förtroendevalda har ett intresse för offentlig upphandling och ser värdet av upphandling som ett strategiskt verktyg, säger Katarina Korpenstam.

Läs mer: Karriär DistansarbeteKatarina KorpenstamNässjö Kommun

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

anna jansson

Vinner mark med sysselsättningskrav

Göteborgs stad ser både effekter med fler som får jobb och mätbara samhällsekonomiska vinster genom sysselsättningskrav i offentlig upphandling. ”Vinn-vinn-vinn.”, säger specialisten Anna Jansson om strategin.

Skånsk flagga

Skånsk duo stärker samarbetet

Uppdaterat

Ystads och Simrishamns kommuner tar sikte på en gemensam inköpsfunktion. Från årsskiftet gäller ett tätare samarbete med gemensamma upphandlingar som ett första steg i processen.

Ser fram emot att gräva djupt

Karriär

Mattias Johansson lämnade jobbet som inköpschef på Ystads kommun för en specialisttjänst på Folktandvården Skåne. ”Nu får jag gräva djupare och lära mig en helt ny bransch”, säger han.

Forskningsbrev Foto: Jenny Drakenlind (Ek).

Forskningsbrev ska göra skillnad

Sveriges offentliga inköpare, SOI, hoppas med stöd av tunga aktörer som Upphandlingsmyndigheten, UHM, på ett genombrott för forskning om offentlig upphandling mellan två årskonferenser.

”Alla möbler bör inte återbrukas”

Debatt

Offentliga inköpare riskerar att ta för lätt på miljö- och hållbarhetskrav genom att återanvända möbler med låga krav, framför nyproducerade med höga. Cirkulär ekonomi kan inte bäras av produkter från det förflutna, skriver företrädare för möbelbranschen i en debattartikel.

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun
ANNONS FRÅN AFF

Vi måste ha en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Vinner mark med sysselsättningskravVinner mark med sysselsättningskrav
Skånsk duo stärker samarbetetSkånsk duo stärker samarbetet
Ser fram emot att gräva djuptSer fram emot att gräva djupt
Forskningsbrev ska göra skillnadForskningsbrev ska göra skillnad
”Alla möbler bör inte återbrukas””Alla möbler bör inte återbrukas”
Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...
  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »