Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Offentlighet eller sekretess i den offentliga affären

Juridisk krönikaJohan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, resonerar om vikten av att vara nyanserad kring offentlighet och sekretess i den offentliga affären.

| 2019-03-11
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Vår upplevelse är att antalet begäran om sekretess i offentliga upphandlingar inte blir färre, utan snarare tvärtom. Det är i och för sig inte något konstigt eller uppseendeväckande att leverantörer anser att texter, lösningar eller priser innehåller uppgifter som är känsliga och som kan skada leverantören om de blir offentliga.

Det är heller inget konstigt att upphandlarna efterfrågar uppgifter som är potentiellt känsliga. Ofta är det dessa uppgifter som är de riktigt intressanta, då det är de som skiljer anbudsgivarna åt.

Samtidigt finns grundprincipen om offentlighet. Risken är att vi ser en successiv förändring av denna i praktiken genom att fler uppgifter som är potentiellt känsliga efterfrågas och att fler begäran om sekretess görs.

Å ena sidan kan det ses som en naturlig effekt av att myndigheter, kommuner och regioner agerar på en marknad och då har en annan roll än vid myndighetsutövning.

Å andra sidan är insynen i de offentliga kontrakten viktiga. Dels för att kunna kontrollera om den upphandlande myndigheten valt rätt anbudsgivare, dels för att kunna värdera om den upphandlande myndigheten har fått valuta för investerade skattemedel.

Som vanligt beror svaret på ekvationen ovan, på vilka syften man vill uppnå med offentligheten. Det är grundläggande att veta, eller åtminstone kunna ta reda på, vad en upphandlande myndighet har köpt och hur mycket man betalar för detta.

Men är det egentligen viktigt att veta exakt hur lösningen ser ut, eller hur mycket en enskild del av vad som köpts egentligen kostar? Ja, det kan det naturligtvis vara för att kunna kontrollera om avtalet har följts, men det löses ofta genom att sekretessen enligt OSL 31 kap 16§ endast gäller två år från avtalsdagen.

Det kan såklart även finnas ett intresse att undersöka konkurrerande anbud i samband med tilldelningsbeslut, vilket är rimligt för att veta om den upphandlande myndigheten har följt sina utvärderingskriterier. Med långtgående begäran om sekretess, innebär det att de leverantörer som inte vinner upphandlingen, inte heller har möjlighet att göra kontroller?

I dessa fall finns dock en möjlighet att domstolen kan få ta del av anbuden för att göra en bedömning av om underlaget följts. Låt vara att det inte är samma sak som om en sakkunnig leverantör får möjligheten att göra en bedömning, men det lindrar likväl problematiken något.

Det är viktigt att då och då, återvända till frågan om offentlighet och sekretess. För den upphandlande myndigheten genom att fråga sig om de uppgifter som efterfrågas kommer att vara känsliga, och om dessa uppgifter verkligen är nödvändiga. Det är även viktigt att föra in den typen av frågor I den dialog som sker inför upphandlingen, för att kunna prata med potentiella leverantörer om vilka uppgifter som egentligen är nödvändiga och vilka konsekvenser det får om vissa uppgifter krävs in.

Ytterligare en aspekt av detta är att, genom dialogen, bygga det förtroende som är avgörande för hur mycket leverantörerna senare litar på den upphandlande myndighetens bedömning av till exempel en genomförd utvärdering, och därmed det upplevda behovet av att kontrollera ett anbud.

För leverantörerna adresseras frågan genom att skriva bra motiveringar, som förklarar varför en viss uppgift bör vara sekretessbelagd och vilken skada som då uppstår. Med spetsigare formuleringar, kopplade till enskilda uppgifter eller delar av anbudet, är det avsevärt enklare att göra bedömningen av sekretess och man begränsar då sekretessen till det som verkligen är berättigat.

Oavsett vad som sker i praktiken, är en fungerande offentlighetsprincip långsiktigt viktig för både upphandlande myndigheter och leverantörer, och en fråga som är värd att lyfta ytterligare, för att säkerställa såväl insyn som möjligheter till utveckling genom att lära sig av den som lämnar det vinnande anbudet.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026