Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Oklar juridik stoppar gemensam it-drift

Regeringen bestämde att Försäkringskassan skulle få uppdraget att erbjuda säker och samordnad it-drift inom statsförvaltningen. Efter en dom från kammarrätten kan Försäkringskassan inte fullfölja uppdraget att sköta andra myndigheters it-drift.

| 2017-12-07

I sviterna av Transportstyrelsens it-skandal har regeringen, med civilminister Ardalan Shekarabi (S) i spetsen, arbetat med att hitta en långsiktig lösning för säker och samordnad it-drift inom statsförvaltningen.

Statens servicecenter pekade redan 2016 i en utredning 2016 på bristen av statliga samordnade alternativ för att öka säkerhet och resurseffektivitet i statlig drift.

I slutet av juli beslutade regeringen att Post- och telestyrelsen, PTS, till februari 2018 ska ta fram förslag för skyddade it-utrymmen för offentliga aktörer som bedriver säkerhetskänslig verksamhet.

Regeringen tog steget  att fatta beslut om att ge Försäkringskassan i uppdrag att erbjuda säker och samordnad it-drift inom statsförvaltningen. Tanken är att ge myndigheter, där varken egen drift eller privat outsourcing är lämpligt, ett statligt alternativ. Uppdraget löper fram till och med 2020, då insatsen ska utvärderas och man ska hitta permanenta former för it-driften.

Men i somras kom en dom från kammarrätten som kan stjälpa samverkanstanken. I domen slås fast att den samverkan som skett mellan Riksarkivet och Kungliga biblioteket där Riksarkivet digitaliserat dagstidningar åt KB ligger under Lagen om offentlig upphandling, LOU, och alltså borde ha upphandlats.

Myndigheter kan visserligen ingå samverkansavtal med varandra utan att upphandla men i domen slår kammarrätten fast att de två myndigheterna visserligen är del av samma juridiska person, staten, men att de i det här fallet är för fristående från varandra för att det ska gälla.

Domen är överklagad till Högsta Förvaltningsdomstolen som ännu inte beslutat om prövningstillstånd – men den har redan fått effekter på högprofilerad statlig samverkan.

Nu bromsar nämligen Försäkringskassan sitt erbjudande att, på regeringens uppdrag, sköta andra myndigheters it-drift.

– Vi började på allvar förstå konsekvenserna av den här domen när vi förde samtal med den första myndighet som vi planerade att sköta it-driften åt. Vi vet inte om vi ses som separata verksamheter, säger Stefan Olowsson, cio på Försäkringskassan, till Computer Sweden.

– När deras och våra jurister tittade på det så upptäckte de detta – och det finns ingen jurist som kör på i ett sådant läge. Det lägger hämsko på hela diskussionen om samverkan.

– Här finns det ju en tanke om säkerhet, att det är säkrare att hålla vissa myndighetsdata i Sverige. Men som det ser ut nu kan vi inte fullfölja uppdraget.

I domen pekar man bland annat på att Riksarkivet och Kungliga biblioteket ligger under olika departement.

– Skulle det betyda att vi bara kan hantera it-driften åt andra myndigheter som ligger under socialdepartementet då, säger Stefan Olowsson.

Han frågar sig också hur andra EU-länder hanterar detta.

– I exempelvis Finland har man myndighetsgemensam it-drift samtidigt som förvaltningen är uppbyggd på ett liknande sätt som i Sverige. Och vad gäller för samverkansprojekt som Mina meddelanden? Det här är ett jättestort dilemma som måste lösas.

Anders Asplund, chefsjurist på Upphandlingsmyndigheten, vill inte uttala sig om konsekvenserna av kammarrättens dom.

– Jag vill inte spekulera om det. Det här är fortfarande ett öppet mål och vi vet inte hur det slutar, säger han.

Men han konstaterar samtidigt att det är en omdiskuterad fråga var gränsen går mellan egenregi, som handlar om egenproducerade varor och tjänster, och det som kan anses vara ett mer regelrätt köp, och därmed ska falla under Lagen om offentlig upphandling.

– I Nämnden för offentlig upphandling på 90-talet gjordes uttalande om att den här typen av anskaffning mellan statliga myndigheter inte ska omfattas av upphandling och det finns också uttalanden i förarbeten till upphandlingslagarna som går i samma riktning. Men det har aldrig tidigare hänt att frågan huruvida det finns upphandlingsplikt mellan statliga myndigheter gått så långt som till prövningstillstånd i högsta instans, säger Anders Asplund.

 

Annons

Bli kvalificerad IT-upphandlare. Upphandling24 arrangerar en populär utbildning under två dagar för dig som idag jobbar med upphandling, men vill bli kvalificerad IT-upphandlare. Läs mer här.

Läs mer: IT Annika StrandhällArdalan ShekarabiFörsäkringskassanit-skandalenTransportstyrelsen

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Oklar juridik stoppar gemensam it-drift"

  1. /J skriver:
    7 december, 2017 kl. 12:25

    Sen kommer nästa fråga.
    Är Försäkringskassan avtal med sina IT leverantörer tecknade på sådant sätt att de får användas av andra myndigheter? Väsentlig förändring av befintliga IT avtal?

  2. Upphandlingsjuristen skriver:
    8 december, 2017 kl. 10:32

    Det finns inget rättsområde som likt upphandlingsrätten förvirrar och krånglar till vad som borde vara enkelt och rationellt agerande i affärsförhållandet mellan det offentliga och det privata. Fantastiskt, och bra att vi jurister kan tjäna goda inkomster på detta låtsasrättsområde! Tack Bryssel, och tack EU-domstolen i Luxemburg, det är er förtjänst att jag kunde köpa den där lite för dyra båten i våras.
    Jag har hursomhelst två frågor:
    1. Om statens alla myndigheter ingår i samma rättssubjekt (staten), kan myndigheterna då ingå “civilrättsligt bindande” avtal med varandra, såsom kammarrätten framhåller? Det ska normalt sett vara omöjligt. Ingen ingår väl avtal med sig själv? Det är något som skaver här.
    2. Försäkringskassan är, precis som alla myndigheter under regeringen, parter i de statliga IT-driftsramavtalen som upphandlats av Kammarkollegiet (samma rättssubjekt, wink wink). Inte har väl Försäkringskassan varit så j-a dumma att de genomfört en egen upphandling bara för att de kan och minsann vet bättre (vilket de knappast är)? Dylika kan-själv-inställningar brukar leda till strul.
    Dessutom, undantagsbestämmelserna om upphandlingar mellan upphandlande myndigheter förefaller av vissa jurister tolkas på så sätt att allt som kan vara av intresse att samarbeta om inte ska omfattas av bestämmelsen. Jag har hört påståenden att samarbetet inte får omfatta köp av tjänster, eftersom det då ska upphandlas enligt konstens regler. Det här är helsnurrigt! “Upphandlingar mellan upphandlande myndigheter” som bestämmelsens rubrik är, innebär väl just att man genom samarbetsavtal utbyter tjänster mellan varandra? Den ena myndigheten gör något som är till gagn för båda, och den andra gör också något som i sin tur gör att samarbetet blir fruktbart och givande för det allmänna?
    Som sagt, tack EU!

  3. Petter skriver:
    12 februari, 2018 kl. 11:14

    Jag har hört argumentet att statliga myndigheter är en och samma juridiska person och därmed inte kan ingå civilrättsliga avtal med varandra väldigt många gånger. NJA 2001 s. 3 sätter dock lite krokben för det. HD antyder att civilrättslig bundenhet kan tänkas uppstå mellan fristående enheter inom en och samma juridiska person. Sedan kan det, som HD också tycks vara inne på (och jag vill minnas att EU-domstolen konstaterat att så är fallet, minns dock inte vilket mål), vara så att upphandlingsrätten över huvud taget inte är begränsad till det civilrättsliga avtalskonceptet.

    Ett verkligt icke-institutionaliserat samarbete bör absolut kunna innefatta köp av varor och/eller tjänster. Samarbetet kan dock inte vara begränsat till ett sådant köp/sälj-förhållande. Kommissionens arbetsdokument SEC(2011) 1169 förklarar:

    “På grundval av Hamburg-domen ska samarbete syfta till att gemensamt utföra en allmännyttig uppgift som alla samarbetsparter ålagts. Sådant gemensamt utförande kännetecknas av att alla parter deltar och har ömsesidiga skyldigheter, och leder till ömsesidiga synergieffekter. Detta betyder inte nödvändigtvis att alla samarbetande parter deltar i samma utsträckning i uppgiftens utförande, utan samarbetet kan grundas på uppgiftsdelning eller på ett visst mått av specialisering. Avtalet ska emellertid avse ett gemensamt mål, det gemensamma utförandet av en och samma uppgift.
    […]
    En allmän tolkning av rättspraxis tyder också på att avtalets karaktär bör vara verkligt samarbete, och att det inte bör handla om enbart ett normalt offentlig avtal där en part utför en uppgift mot ersättning. En sådan ensidig tilldelning av en uppgift, av en upphandlande myndighet till en annan, kan inte räknas som samarbete.
    […]
    Samarbete präglas av aspekter som har att göra med målsättningar i det allmännas intresse. Det kan omfatta ömsesidiga rättigheter och skyldigheter, men det kan inte omfatta överföring av ekonomiska medel mellan de offentliga samarbetsparterna, utom som ersättning för faktiska utgifter för arbeten/tjänster/leveranser: tillhandahållandet av tjänster mot ersättning är kännetecknande för offentliga avtal som omfattas av EU:s regler för offentlig upphandling.”

    Det finns extremt många intressanta gränsdragningar som idag är oklara vad gäller samarbeten. Det är synd att KB/Riksarkivet-målet aldrig kom upp i HFD p.g.a. en för sen ansökan. Jag hade gärna sett lite utförligare diskussion om huruvida det aktuella avtalet, som sett för sig självt kanske har karaktären av ett köp, kunde anses ingå i ett större icke-institutionaliserat samarbete på ett område där myndigheternas offentliga uppdrag i viss mån överlappar varandra. Kammarrätten tycks göra en mycket snäv tolkning av LOU:s formulering “upprätta eller reglera formerna för ett samarbete”. I direktivet är detta formulerat som “inrättar eller genomför ett samarbete”, vilket på ett tydligare sätt förmedlar att ett avtal kan utgöra en del i genomförandet av ett samarbete och fortfarande vara undantaget trots att det kan anses ha karaktären av ett köpeavtal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026