Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Om onödiga skallkrav – ännu en gång

Juridisk krönikaTherese Eriksson och Joakim Lavér på Hannes Snellman advokatbyrå tar upp tidigare krönikörers åsikter om onödiga skallkrav vid upphandlingar.

| 2014-09-16

Våra kollegor på Cederquist beskrev i krönikan ”Realistisk syn på onödiga skall-krav” den 15 augusti 2014 på Upphandling24 hur en pragmatisk bedömning av onödiga skall-krav kan gynna upphandlingsrätten på så sätt att skall-kravsbrister inte alltid nödvändigtvis måste innebära att en upphandling ska förordnas att göras om eller att ett anbud ska förkastas.

Vi håller med om att en pragmatisk bedömning av skall-krav kan vara fördelaktig sett till det ovan beskrivna syftet. Enligt vår uppfattning, och som även berörs i våra kollegors krönika, kräver detta emellertid försiktighet och noggranna överväganden, samt ett klargörande av skillnaden mellan en sådan pragmatisk proportionalitetsbedömning och den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen.

Frågan aktualiserades bl.a. i samband med Kammarrättens i Jönköping dom av den 18 augusti 2014 i mål nr 897-14. Målet rörde huruvida den vinnande anbudsgivarens anbud borde ha förkastats med hänsyn till att anbudsgivaren lämnat in två intyg på engelska, trots att det tydligt framgick av förfrågningsunderlaget att avlämnat anbud och intyg skulle vara avfattade på svenska.

Kammarrätten anförde i målet att proportionalitetsprincipen lämpligen skulle tillämpas i det förevarande fallet, och att det i detta sammanhang innebar att den uppgift som medför diskvalificering måste vara relevant för upphandlingen och rimligen inte vara av oväsentlig betydelse.

Kammarrätten konstaterade att de båda intygen i sig uppfyllde det efterfrågade skall-kravet, men att intygen däremot inte uppfyllde det obligatoriska språkkravet. Vidare konstaterade kammarrätten att de båda intygen var på en sida vardera, att intygen var av standardiserad art och att de omfattade en mycket begränsad mängd text. Mot bakgrund härav fastslog kammarrätten att

”[ä]ven någon inom den aktuella branschen med mycket ringa, eller inga, kunskaper i engelska språket – men som förstår svenska – bör enligt kammarrättens mening utan svårighet kunna bilda sig en uppfattning om vad de båda handlingarna avser samt avgöra om de uppfyller förfrågningsunderlagets krav avseende tredjepartscertifierade kvalitets- och miljöledningssystem”, samt att

”NCC Construction [vinnande anbudsgivare, vår anmärkning] i och för sig uppfyller det aktuella kravet”.

Med hänsyn härtill skulle det enligt kammarrätten vara ”oproportionerligt att förkasta NCC Constructions anbud på enbart den grunden att de aktuella intygen inte är skrivna på svenska språket”, och kammarrätten menar vidare att ”[d]en brist i likabehandlingen av leverantörerna som ett godkännande av intygen innebär får anses minimal och godtagbar i sammanhanget”.

Det tåls att repetera att den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen innebär att en upphandlande myndighet/enhet inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen, dvs., en bedömning av proportionaliteten av ett specifikt krav per se.

I det förevarande fallet tycks emellertid kammarrätten, felaktigt, lägga den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen till grund för en bedömning av tillämpningen av kravet – vilket inte är syftet med den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen – och företar en rimlighets- och skälighetsbedömning av det förevarande skall-kravet snarare än en bedömning av kravet i sig.

En sådan rimlighets- och skälighetsbedömning skulle i och för sig kunna vara godtagbar och i många fall t.o.m. önskvärd. Dock kan en sådan bedömning inte grundas på den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen. En skälighets- och rimlighetsbedömning förutsätter dessutom att upphandlande myndigheter/enheter och framförallt domstolarna ser till att likvärdiga bedömningar företas i samtliga fall för att på så sätt minska risken för godtycklighet och olikartade tillämpningar i likartade fall. Det är vår erfarenhet att så inte sker idag.

Det är tvärtom vår erfarenhet att leverantörers skall-kravsbrister mycket väl kan accepteras i en upphandling/överprövning för att därefter underkännas i en annan upphandling/överprövning, vilket skapar osäkerhet, icke-transparens och frågor kring likabehandling.

Det är således vår uppfattning att en pragmatisk bedömning av skall-krav kan ske men om det ska ske så måste domstolarna se till att bedömningar av likartade fall av skall-kravsbrister sker på ett likartat och konsekvent sätt.

Vår uppfattning är att det vore bra om Högsta förvaltningsdomstolen tog upp ett fall där nu aktuell frågeställning aktualiseras och klargör hur mindre skall-kravsbrister bör hanteras.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika CederquistHannes SnellmanJoakim LavérNcc ConstructionTherese ErikssonUpphandling24

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026