Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Om onödiga skallkrav – ännu en gång

Juridisk krönikaTherese Eriksson och Joakim Lavér på Hannes Snellman advokatbyrå tar upp tidigare krönikörers åsikter om onödiga skallkrav vid upphandlingar.

| 2014-09-16

Våra kollegor på Cederquist beskrev i krönikan ”Realistisk syn på onödiga skall-krav” den 15 augusti 2014 på Upphandling24 hur en pragmatisk bedömning av onödiga skall-krav kan gynna upphandlingsrätten på så sätt att skall-kravsbrister inte alltid nödvändigtvis måste innebära att en upphandling ska förordnas att göras om eller att ett anbud ska förkastas.

Vi håller med om att en pragmatisk bedömning av skall-krav kan vara fördelaktig sett till det ovan beskrivna syftet. Enligt vår uppfattning, och som även berörs i våra kollegors krönika, kräver detta emellertid försiktighet och noggranna överväganden, samt ett klargörande av skillnaden mellan en sådan pragmatisk proportionalitetsbedömning och den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen.

Frågan aktualiserades bl.a. i samband med Kammarrättens i Jönköping dom av den 18 augusti 2014 i mål nr 897-14. Målet rörde huruvida den vinnande anbudsgivarens anbud borde ha förkastats med hänsyn till att anbudsgivaren lämnat in två intyg på engelska, trots att det tydligt framgick av förfrågningsunderlaget att avlämnat anbud och intyg skulle vara avfattade på svenska.

Kammarrätten anförde i målet att proportionalitetsprincipen lämpligen skulle tillämpas i det förevarande fallet, och att det i detta sammanhang innebar att den uppgift som medför diskvalificering måste vara relevant för upphandlingen och rimligen inte vara av oväsentlig betydelse.

Kammarrätten konstaterade att de båda intygen i sig uppfyllde det efterfrågade skall-kravet, men att intygen däremot inte uppfyllde det obligatoriska språkkravet. Vidare konstaterade kammarrätten att de båda intygen var på en sida vardera, att intygen var av standardiserad art och att de omfattade en mycket begränsad mängd text. Mot bakgrund härav fastslog kammarrätten att

”[ä]ven någon inom den aktuella branschen med mycket ringa, eller inga, kunskaper i engelska språket – men som förstår svenska – bör enligt kammarrättens mening utan svårighet kunna bilda sig en uppfattning om vad de båda handlingarna avser samt avgöra om de uppfyller förfrågningsunderlagets krav avseende tredjepartscertifierade kvalitets- och miljöledningssystem”, samt att

”NCC Construction [vinnande anbudsgivare, vår anmärkning] i och för sig uppfyller det aktuella kravet”.

Med hänsyn härtill skulle det enligt kammarrätten vara ”oproportionerligt att förkasta NCC Constructions anbud på enbart den grunden att de aktuella intygen inte är skrivna på svenska språket”, och kammarrätten menar vidare att ”[d]en brist i likabehandlingen av leverantörerna som ett godkännande av intygen innebär får anses minimal och godtagbar i sammanhanget”.

Det tåls att repetera att den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen innebär att en upphandlande myndighet/enhet inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen, dvs., en bedömning av proportionaliteten av ett specifikt krav per se.

I det förevarande fallet tycks emellertid kammarrätten, felaktigt, lägga den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen till grund för en bedömning av tillämpningen av kravet – vilket inte är syftet med den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen – och företar en rimlighets- och skälighetsbedömning av det förevarande skall-kravet snarare än en bedömning av kravet i sig.

En sådan rimlighets- och skälighetsbedömning skulle i och för sig kunna vara godtagbar och i många fall t.o.m. önskvärd. Dock kan en sådan bedömning inte grundas på den upphandlingsrättsliga proportionalitetsprincipen. En skälighets- och rimlighetsbedömning förutsätter dessutom att upphandlande myndigheter/enheter och framförallt domstolarna ser till att likvärdiga bedömningar företas i samtliga fall för att på så sätt minska risken för godtycklighet och olikartade tillämpningar i likartade fall. Det är vår erfarenhet att så inte sker idag.

Det är tvärtom vår erfarenhet att leverantörers skall-kravsbrister mycket väl kan accepteras i en upphandling/överprövning för att därefter underkännas i en annan upphandling/överprövning, vilket skapar osäkerhet, icke-transparens och frågor kring likabehandling.

Det är således vår uppfattning att en pragmatisk bedömning av skall-krav kan ske men om det ska ske så måste domstolarna se till att bedömningar av likartade fall av skall-kravsbrister sker på ett likartat och konsekvent sätt.

Vår uppfattning är att det vore bra om Högsta förvaltningsdomstolen tog upp ett fall där nu aktuell frågeställning aktualiseras och klargör hur mindre skall-kravsbrister bör hanteras.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika CederquistHannes SnellmanJoakim LavérNcc ConstructionTherese ErikssonUpphandling24

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026