Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Öppen för förslag om databas

Civilminister Erik Slottner (KD) välkomnar att det nu kommer ett förslag om en databas där upphandlande myndigheter kan flagga vid brister hos leverantörer. ”Kan en databas vara ett sätt att få bort oseriösa aktörer är jag absolut öppet för att införa det”, säger han.

| 2022-11-17

Svenskt Näringsliv vill ge SKR i uppdrag att ta fram en databas där upphandlande myndigheter kan flagga vid misstanke om att en leverantör uppvisat allvarliga brister vid utförandet av kontraktet. 

I en intervju med Upphandling24 välkomnar den nye civilministern Erik Slottner (KD) att det kommer ett förslag.

– Det är jättebra att Svenskt Näringsliv kommer med det här. Vi ska titta vidare på detta, kan en databas vara ett sätt att få bort oseriösa aktörer är jag absolut öppen för att införa det, säger han. 

Oseriösa aktörer är ett stort problem för hela samhället, betonar Erik Slottner. 

– De förstör väldigt mycket, bland annat ryktet och bilden av privata företag inom välfärden där ju de allra flesta sköter sig.

Någon konkret tidsplan för hur regeringen ska arbeta vidare med frågan finns ännu inte, enligt Slottner.

Läs mer: Erik SlottnerOseriösa leverantörerSvenskt Näringsliv

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Öppen för förslag om databas"

  1. Mixhael skriver:
    17 november, 2022 kl. 12:54

    Idén är god men vad ställer man för krav på den som “anmäler” en leverantör, vad kan hända om en leverantör blir uthäng utan att ha gjort något, tänker jag.

  2. T skriver:
    17 november, 2022 kl. 16:04

    Vi har alltså en politisk vilja som försökt förbjuda databaser för dömda brottslingar (baserat på offentliga handlingar från domstolar), men vi ska instifta en angiveriverksamhet för det offentliga mot det privata?

    Självfallet finner många upphandlare det svårt att kontrollera grunder i 13 kap 3 § 5. och till viss del kommer information in genom att få in tips från konkurrerande (missnöjda, icke tilldelade) leverantörer, eller genom frågor till andra UM som tagit in leverantör på kontrakt. Men vi ska komma ihåg att det inte ens är möjligt att längre kontrollera ekonomiska förhållanden hos leverantör hos Skatteverket med hänvisning till integritetsreglerna.

    Jag tror att det är lätt att snabbt hoppa till slutsatsen att “det här vore ju jättesmidigt”. Men faktum kvarstår att detta blir en “svart lista” som kan få oproportionerliga konsekvenser för ett företags renommé och marknadsposition. Enskilda skadestånd eller uppsägningar av enskilda upphandlade kontrakt kan rendera en plats på denna svarta lista även om företaget till 99,9% sköter sina avtal. Vidare kan sanktioner trigga av att enskilda underchefer eller medarbetare missköter sig. Jämför med kreditrating som temporärt kan sänkas av ett byte av styrelsemedlem.

    Vilka garantier finns att listan kommer att uppdateras och plocka bort leverantörer som sanerat sina fel? Det går nämligen inte att generalisera sådan sanering (även om nya lagregler sätter en maxgräns på uteslutning) utan det måste avgöras från fall till fall, baserat på vad företag redogör för i samband med 11 kap 4 § LOU utredning.

    Slutligen luktar det unket att upprätta register över företag som inte brutit mot brottsbalken utan endast drabbats av sanktioner i kontrakt. 11 kap 3 § 5. LOU är en fakultativ uteslutningsgrund. Det finns därmed inte någon skyldighet att utesluta bara för att kriteriet uppfylls, utan upphandlaren måste göra en fall-till-fall bedömning (om man inte gjort kriteriet obligatoriskt redan i sitt underlag). Kontraktsöverträdelse ska inte jämföras med brottslighet och ska inte medföra att företag hamnar på svarta listor. Det skapar mer komplikationer än nytta och det kan leda till oproportionerliga bestraffningar.

  3. Johanna skriver:
    18 november, 2022 kl. 12:38

    Det T skriver är viktigt. Det finns exempel på upphandlande myndigheter som blivit lite väl aktivistiska och börjat tillämpa en egen kravnivå som inte har stöd alls i lagtexten. Enskilda offentliga tjänstemän ska inte kunna hänga ut eller sätta dit ett företag som man har en mindre oenighet med. De flesta handläggare hanterar sin makt på ett rimligt sätt, men det finns alltid handläggare som går över gränsen i sin iver att upprätthålla den allmänna moralen. Det är t ex bara några veckor sedan som en offentliganställd chef höll på att hänga ut en leverantör till offentlig sektor för att ett par personer hos leverantören genomfört en flygresa. WTF??

  4. Åsa E skriver:
    22 november, 2022 kl. 08:20

    Tappa inte fokus på målet: att vår gemensamma offentliga service och samhällets välfärdstjänster ska funka på ett kostnadseffektivt sätt. Vi måste kämpa för att alla seriösa leverantörer ska vilja bidra till den. Det kan enligt LOU aldrig bli tal om automatisk uteslutning (inte ens av den mest oseriösa leverantören) eller ens uteslutning pga bagatellartade förseelser. Jag tycker att Sofia Lundbergs, Mats Bergmans mfl forskning om rejting är synnerligen intressant och hoppas på diskussion i den frågan. Vi behöver utveckla våra arbetssätt för att seriösa leverantörer fortsatt ska vilja leverera till offentlig sektor.

  5. Svvar skriver:
    25 november, 2022 kl. 18:10

    Kolla dessa. De löser problemen bra:

    http://www.kapitel13.se
    http://www.svvar.se

  6. Anders skriver:
    30 november, 2022 kl. 08:55

    En bättre lösning på samma problem utreds redan, vi lär inte höra mer om detta förslag.

    https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2022/06/dir.-202250/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Foto: Susanne Hultman.

Eslöv blickar framåt

Tydliga krav på avtalsuppföljning, upphandlingsplaner för hela kommunkoncernen och obligatoriska jävsdeklarationer. Det är några delar i Eslövs kommuns stora förändringar av styrdokumenten för upphandling.

Nobina

Tar strid om Stockholmstrafiken

Trafikjätten Nobina vill stoppa Region Stockholm från att besluta om prestigeaffären för busstrafik i Stockholms innerstad. Yrkandet ingår i ett ”paket” av överprövningar där företaget även kräver nya upphandlingar för två andra trafikavtal.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Utlovar enklare annonsering
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Malin efter Olof
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »