Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Öppen för förslag om databas

Civilminister Erik Slottner (KD) välkomnar att det nu kommer ett förslag om en databas där upphandlande myndigheter kan flagga vid brister hos leverantörer. ”Kan en databas vara ett sätt att få bort oseriösa aktörer är jag absolut öppet för att införa det”, säger han.

| 2022-11-17

Svenskt Näringsliv vill ge SKR i uppdrag att ta fram en databas där upphandlande myndigheter kan flagga vid misstanke om att en leverantör uppvisat allvarliga brister vid utförandet av kontraktet. 

I en intervju med Upphandling24 välkomnar den nye civilministern Erik Slottner (KD) att det kommer ett förslag.

– Det är jättebra att Svenskt Näringsliv kommer med det här. Vi ska titta vidare på detta, kan en databas vara ett sätt att få bort oseriösa aktörer är jag absolut öppen för att införa det, säger han. 

Oseriösa aktörer är ett stort problem för hela samhället, betonar Erik Slottner. 

– De förstör väldigt mycket, bland annat ryktet och bilden av privata företag inom välfärden där ju de allra flesta sköter sig.

Någon konkret tidsplan för hur regeringen ska arbeta vidare med frågan finns ännu inte, enligt Slottner.

Läs mer: Erik SlottnerOseriösa leverantörerSvenskt Näringsliv

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Öppen för förslag om databas"

  1. Mixhael skriver:
    17 november, 2022 kl. 12:54

    Idén är god men vad ställer man för krav på den som ”anmäler” en leverantör, vad kan hända om en leverantör blir uthäng utan att ha gjort något, tänker jag.

  2. T skriver:
    17 november, 2022 kl. 16:04

    Vi har alltså en politisk vilja som försökt förbjuda databaser för dömda brottslingar (baserat på offentliga handlingar från domstolar), men vi ska instifta en angiveriverksamhet för det offentliga mot det privata?

    Självfallet finner många upphandlare det svårt att kontrollera grunder i 13 kap 3 § 5. och till viss del kommer information in genom att få in tips från konkurrerande (missnöjda, icke tilldelade) leverantörer, eller genom frågor till andra UM som tagit in leverantör på kontrakt. Men vi ska komma ihåg att det inte ens är möjligt att längre kontrollera ekonomiska förhållanden hos leverantör hos Skatteverket med hänvisning till integritetsreglerna.

    Jag tror att det är lätt att snabbt hoppa till slutsatsen att ”det här vore ju jättesmidigt”. Men faktum kvarstår att detta blir en ”svart lista” som kan få oproportionerliga konsekvenser för ett företags renommé och marknadsposition. Enskilda skadestånd eller uppsägningar av enskilda upphandlade kontrakt kan rendera en plats på denna svarta lista även om företaget till 99,9% sköter sina avtal. Vidare kan sanktioner trigga av att enskilda underchefer eller medarbetare missköter sig. Jämför med kreditrating som temporärt kan sänkas av ett byte av styrelsemedlem.

    Vilka garantier finns att listan kommer att uppdateras och plocka bort leverantörer som sanerat sina fel? Det går nämligen inte att generalisera sådan sanering (även om nya lagregler sätter en maxgräns på uteslutning) utan det måste avgöras från fall till fall, baserat på vad företag redogör för i samband med 11 kap 4 § LOU utredning.

    Slutligen luktar det unket att upprätta register över företag som inte brutit mot brottsbalken utan endast drabbats av sanktioner i kontrakt. 11 kap 3 § 5. LOU är en fakultativ uteslutningsgrund. Det finns därmed inte någon skyldighet att utesluta bara för att kriteriet uppfylls, utan upphandlaren måste göra en fall-till-fall bedömning (om man inte gjort kriteriet obligatoriskt redan i sitt underlag). Kontraktsöverträdelse ska inte jämföras med brottslighet och ska inte medföra att företag hamnar på svarta listor. Det skapar mer komplikationer än nytta och det kan leda till oproportionerliga bestraffningar.

  3. Johanna skriver:
    18 november, 2022 kl. 12:38

    Det T skriver är viktigt. Det finns exempel på upphandlande myndigheter som blivit lite väl aktivistiska och börjat tillämpa en egen kravnivå som inte har stöd alls i lagtexten. Enskilda offentliga tjänstemän ska inte kunna hänga ut eller sätta dit ett företag som man har en mindre oenighet med. De flesta handläggare hanterar sin makt på ett rimligt sätt, men det finns alltid handläggare som går över gränsen i sin iver att upprätthålla den allmänna moralen. Det är t ex bara några veckor sedan som en offentliganställd chef höll på att hänga ut en leverantör till offentlig sektor för att ett par personer hos leverantören genomfört en flygresa. WTF??

  4. Åsa E skriver:
    22 november, 2022 kl. 08:20

    Tappa inte fokus på målet: att vår gemensamma offentliga service och samhällets välfärdstjänster ska funka på ett kostnadseffektivt sätt. Vi måste kämpa för att alla seriösa leverantörer ska vilja bidra till den. Det kan enligt LOU aldrig bli tal om automatisk uteslutning (inte ens av den mest oseriösa leverantören) eller ens uteslutning pga bagatellartade förseelser. Jag tycker att Sofia Lundbergs, Mats Bergmans mfl forskning om rejting är synnerligen intressant och hoppas på diskussion i den frågan. Vi behöver utveckla våra arbetssätt för att seriösa leverantörer fortsatt ska vilja leverera till offentlig sektor.

  5. Svvar skriver:
    25 november, 2022 kl. 18:10

    Kolla dessa. De löser problemen bra:

    http://www.kapitel13.se
    http://www.svvar.se

  6. Anders skriver:
    30 november, 2022 kl. 08:55

    En bättre lösning på samma problem utreds redan, vi lär inte höra mer om detta förslag.

    https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2022/06/dir.-202250/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Överväger köttbegränsning

Krav på nollutsläpp vid bygg- och anläggningsarbete. Maxgräns för andelen rött kött som köps in. Det kan bli verkligen inom norsk offentlig upphandling, enligt en rapport från Miljødirektoratet.

Uppstickare tar in 10 miljoner

Areachica, som erbjuder ett system för upphandlings- och inköpsprocesser, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. ”Pengarna ska bland annat satsas på AI-utveckling”, säger Ola Lindewald, delägare och vd.

Här är alla nya tröskelvärden

EU-kommissionen har fattat beslut om de tröskelvärden som gäller från årsskiftet. Direktupphandlingsgränserna, som styrs i respektive upphandlingslag, är oförändrade.

Fortsätter outsourca upphandling

Vårgårda och Herrljunga fortsätter att ha sin upphandling utlagd på ett konsultbolag. Ett nytt fyraårigt avtal träder i kraft den 1 december.

Foto: Konkurrensverket

Prisas för uppsats om priser

I sitt examensarbete i juridik undersökte Christel Liljebäck onormalt låga anbud och prisstyrning i offentlig upphandling. För detta belönar Konkurrensverket henne med 15 000 kronor.

Driver digitalisering på UHM

Karriär

Mårten Janerund lämnade konsultrollen för att leda arbetet med projekt och utveckling på Upphandlingsmyndigheten. Nu ser han fram emot att arbeta långsiktigt med att utveckla den offentliga affären.

Lediga jobb

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Upphandlare till Brå

Avtalscontroller till Micasa Fastigheter

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Entreprenadupphandlare – Telge Inköp

Senaste nyheterna

Överväger köttbegränsningÖverväger köttbegränsning
Uppstickare tar in 10 miljonerUppstickare tar in 10 miljoner
Här är alla nya tröskelvärdenHär är alla nya tröskelvärden
Fortsätter outsourca upphandlingFortsätter outsourca upphandling
Prisas för uppsats om priserPrisas för uppsats om priser
Driver digitalisering på UHMDriver digitalisering på UHM
Överprövningar ner 17 procentÖverprövningar ner 17 procent
Lycksele upphandlar kossorLycksele upphandlar kossor
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Ställ krav på transporterna för en hållbar framtid

Hållbara transporter är avgörande för samhällets nödvändiga omställning och upphandlingar spelar en nyckelroll. Fair Transport gör det enkelt för upphandlare att göra skillnad.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024
  • Anbuds­utvärdering | Våren 2024
  • Agil upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2024
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2024
  • Hållbar upphandling | 7 maj
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
  • Försörjningsberedskapen ska stärkas
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »