Region Gotland tvingas betala 250 000 kronor i obligatorisk upphandlingsskadeavgift efter att under en sommar ha förlängt ett livsmedelsavtal. I sin dom (pdf) går förvaltningsrätten på Konkurrensverkets linje – trots att regionens definitivt inte saknar invändningar.
Region Gotland protesterar mot böteskravet. Det beskrivs bland annat som ”orimligt och stötande att en materiellt riktig upphandling ska få dessa följder”.
Uppseendeväckande nog anser sig regionen inte vara en upphandlande myndighet. Fast Konkurrensverket har tittat på såväl förfrågningsunderlag och tilldelningsbeslut och här framgår att Region Gotland genomfört upphandlingen och även ingått de tillfälliga, otillåtet direktupphandlade, avtalen.
Dessutom hävdar regionen att Konkurrensverket är för sent ute samt att den aktuella upphandlingen påbörjades innan reglerna för upphandlingsskadeavgift infördes. Förvaltningsrätten bemöter de argumenten genom att bland annat konstatera att verkets ansökan har inkommit inom den lagstadgade tidsfristen.
De bevis som regionen presenterat för att upphandlingen inleddes innan den 15 juli 2010 har diarie- och upphandlingsnummer som inte stämmer överens med den upphandling som avses.
“Orimligt och stötande med böter”
Region Gotland anser sig inte vara en upphandlande myndighet enligt legaldefinitionen i LOU. Fast på det örat lyssnar inte förvaltningsrätten som dömer ut böter på 250 000 kronor för ett förlängt livsmedelsavtal.
| 2014-06-12
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer