Den avgående regeringen vill satsa på att bygga ut järnvägsnätet i södra Sverige. Ostlänken, som ska börja byggas år 2017, syftar till att minska tiden för arbetspendling i Östergötland och Södermanland samt även reducera restiden mellan Stockholm och Malmö/Göteborg.
Snabbtågssatsningen kommer att erbjuda många arbetstillfällen. Till exempel behövs 800 betongarbetare, cirka 2 500 anläggningsmaskinförare och 2 500 anläggningsarbetare.
Mot bakgrund av att det redan idag råder brist om flera av dessa yrkesgrupper frågar sig representanter för Östsvenska Handelskammaren, Regionförbundet Östsam och Regionförbundet Sörmland om det inte är dags att ställa sociala krav vid upphandlingen.
– Ostlänksprojektet kan, rätt hanterat, ge stor samhällsnytta genom en större lokal arbetsmarknad för fler människor långt innan dess att tågen börjar rulla på rälsen, skriver Johanna Palmér, vd för Östsvenska Handelskammaren, i ett brev till Trafikverket.
Syftet med brevet är att starta en dialog med Trafikverket. Avsändarna hoppas att genom utbildningsplanering och offentlig upphandling främja den lokala ekonomiska utvecklingen och öka den lokala sysselsättningen, främst för dem som står långt från arbetsmarknaden.
Brevet är även undertecknat av Jan Owe-Larsson, styrelseordförande för Regionförbundet Östsam, och Viking Jonsson, styrelseordförande för Regionförbundet Sörmland.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer