Frågan om mellanhänder i offentlig upphandling har debatterats mycket, inte minst här på Upphanding24. Redan i oktober 2015 aviserades ett projekt om mellanhänder där Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten gemensamt ska utreda om, och i så fall under vilka förutsättningar, ett upplägg med en mellanhand är förenligt med upphandlingslagstiftningen.
– Genom detta vill vi bidra till en rättssäker tillämpning av gällande regelverk och ge upphandlande myndigheter och enheter verktyg i det strategiska arbetet med att planera och genomföra upphandlingar, sa Ulrika Sjöholm, projektledare på Upphandlingsmyndigheten när projektet lanserades.
Utöver laglighetsresonemang ska resonemang föras över vad som är lämpligt när det gäller upplägg med en mellanhand.
Rapport beräknades vara klar under våren 2016, men med förseningarna av beslutet om de nya upphandlingsreglerna har rapporten fått skjutas på framtiden. Nu är det dock klart att den kommer att presenteras på tisdag, 17 januari kl 8.30.
Det är Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten som gemensamt bjudit in till ett frukostseminarium som snabbt blev fullbokat. Det går dock att följa seminariet via en webbsändning, vars länk kommer att läggas upp här samma dag som seminariet genomförs.
Under seminariet kommer Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten att presentera det projekt som har som mål att tydliggöra ramarna för när det är tillåtet och när det är lämpligt att använda sig av mellanhänder i offentlig upphandling.
Deltar gör Ann Fryksdahl från Konkurrensverket och Ulrika Sjöholm från Upphandlingsmyndigheten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer