Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Äntligen granskning av ”mäklartjänster”

DebattEfter några års isande tystnad kommer nu äntligen en debatt kring det märkliga fenomenet ”konsultmäklartjänster” – inte en dag för tidigt! Här kommer ett inlägg som kanske kan inspirera till fortsatt debatt och granskning från Konkurrensverkets sida.

| 2016-05-19

Efter att en av landets största upphandlare, Trafikförvaltningen, TF, ”lagt ut” alla sina konsultinköp på en så kallad konsultmäklare, Zero Chaos, ZC, för några år sedan har detta upplägg så sakteliga börjat kopieras i allt fler sammanhang och branscher.

Ofta har det hänvisats till att Trafikförvaltningens upplägg ”godkänts av Konkurrensverket” och därmed är tillåtet.

Det som förvånat mig under de år som systemet tillämpats och spridit sig är dels att Konkurrensverket inte agerat utöver det minst sagt valhänta yttrandet kring Zero Chaos (KKV dnr 155/2013), dels att det varit så tyst kring saken inom konsultföretagen och branschorganisationer.

De flesta man pratar med är frågande eller kritiska till hanteringen, men uppenbarligen vill ingen stöta sig med en mycket stor köpare.

Inom Trafikförvaltningen upphandlas sedan några år inte längre konsulter på normalt sätt, utan alla konsulter inom alla branscher får ”anmäla intresse” till Zero Chaos och kommer då med i en sorts bruttolista. Alla kan således löpande anmäla sig, vilket rimligen torde strida mot regelverket om att behoven (varmed borde avses mer konkretiserade tjänster) regelbundet ska upphandlas enligt vissa procedurer och principer.

När sedan TF behöver någon typ av konsult, ”utlyser” ZC affären via ett eget system och får in offerter, varpå vissa väljs ut för intervjuer, och någon/några antas… dock utan att konsulterna får reda på vilka som deltagit, eller hur urvalet och tilldelningen sker, varken i förväg eller i efterhand.

Muntligt kan man möjligen få korta och ganska intetsägande motiveringar i stil med att ”din offert låg för högt i förhållande till ett målpris”… Detta strider rimligen mot diverse procedurregler och principerna om förutsägbarhet och transparens; och ligger väl inte direkt i linje med vår stolta offentlighetsprincip.

Så länge det inte genomförts någon annonserad upphandling, borde väl alla dessa uppdrag utgöra otillåtna direktupphandlingar.

För att bevaka utlysningar i ZC-systemet tvingas konsulterna dessutom tråla sig igenom oerhörda mängder irrelevanta utlysningar för att inte riskera att missa ett kommande uppdrag inom det egna området – det finns nämligen ingen kategorisering à la CPV-koder i systemet.

Men man undrar hur TF motiverar att man inte tillämpar de vanliga procedurer och den kodning som finns och gäller inom EU… alltså LOU/LUF.

TF hävdar att ZC är en ”vanlig leverantör” med ett antal underleverantörer, och att detta är ett vanligt förekommande sätt att köpa konsulttjänster, i vart fall för större köpare som TF.

Visst förekommer underleverantörer i olika sammanhang, inklusive offentliga upphandlingar; men skillnaden är ju att ZC ”mäklar fram” nya konsulter och detta inom alla möjliga branscher och områden.

Eftersom man i upphandlingssammanhang inte ska fastna i hur avtal benämns, utan se till den praktiska innebörden, måste rimligen ZC ses som en mellanhand snarare än en leverantör med ovanligt många underleverantörer.

Eftersom dessa ”underleverantörer” inte angivits av ZC i förväg, bör man även jämföra med debatten kring utbyte av underleverantör i upphandlade avtal – om till och med ett byte av underleverantör brukar anses utgöra en ”väsentlig förändring” som strider mot LOU/LUF-regelverket; hur kan då fritt tillträde accepteras?

Men Konkurrensverket, som jagar land och rike runt efter otillåtna direktupphandlingar för ganska beskedliga belopp, tycks alltså inte se några problem i att en av Sveriges största offentliga köpare ”lägger ut” alla sina konsultinköp på en privat aktör och därmed i praktiken rundar hela upphandlingsregelverket med affärer för cirka 1 000 000 000 kronor per år…

Någon mer än undertecknad som tycker att detta känns lite felbalanserat och felprioriterat?

Jag tycker att hela upplägget med ”mäklare” bör ifrågasättas på en mer grundläggande nivå – ska man kunna kringgå regelverket i LOU/LUF genom att sätta annan i sitt ställe, eller ska eventuella mellanhänder också tillämpa LOU/LUF?

Ulf Sjölin
Sjölin & Partners AB
Managementkonsult och rådgivare till offentlig sektor

Läs mer: Debatt KonkurrensverketkonsultmäklareZerochaos

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

anna jansson

Vinner mark med sysselsättningskrav

Göteborgs Stad ser både effekter med fler som får jobb och mätbara samhällsekonomiska vinster genom sysselsättningskrav i offentlig upphandling. ”Vinn-vinn-vinn”, säger specialisten Anna Jansson om strategin.

Skånsk flagga

Skånsk duo stärker samarbetet

Uppdaterat

Ystads och Simrishamns kommuner tar sikte på en gemensam inköpsfunktion. Från årsskiftet gäller ett tätare samarbete med gemensamma upphandlingar som ett första steg i processen.

Ser fram emot att gräva djupt

Karriär

Mattias Johansson lämnade jobbet som inköpschef på Ystads kommun för en specialisttjänst på Folktandvården Skåne. ”Nu får jag gräva djupare och lära mig en helt ny bransch”, säger han.

Forskningsbrev Foto: Jenny Drakenlind (Ek).

Forskningsbrev ska göra skillnad

Sveriges Offentliga Inköpare, SOI, hoppas med stöd av tunga aktörer som Upphandlingsmyndigheten, UHM, på ett genombrott för forskning om offentlig upphandling mellan två årskonferenser.

”Alla möbler bör inte återbrukas”

Debatt

Offentliga inköpare riskerar att ta för lätt på miljö- och hållbarhetskrav genom att återanvända möbler med låga krav, framför nyproducerade med höga. Cirkulär ekonomi kan inte bäras av produkter från det förflutna, skriver företrädare för möbelbranschen i en debattartikel.

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun
ANNONS FRÅN AFF

Vi måste ha en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Vinner mark med sysselsättningskravVinner mark med sysselsättningskrav
Skånsk duo stärker samarbetetSkånsk duo stärker samarbetet
Ser fram emot att gräva djuptSer fram emot att gräva djupt
Forskningsbrev ska göra skillnadForskningsbrev ska göra skillnad
”Alla möbler bör inte återbrukas””Alla möbler bör inte återbrukas”
Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...
  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »