
2018 beslutade riksdagen att införa obligatorisk e-fakturering till offentlig sektor. I april 2019 trädde lagen i kraft. Trots detta fortsätter offentlig sektor att hantera en stor mängd pappersfakturor. Hittills i år har det publicerats minst åtta upphandlingar av skanning och tolkning av pappers- och PDF-fakturor, enligt Simon Strandell, försäljningschef på företaget InExchange som erbjuder elektronisk fakturahantering. Eftersom avtalstiden ofta är upp mot fyra år finns det upphandlande myndigheter som räknar med att ta emot pappers- och PDF-fakturor fram till 2026. Enligt Simon Strandell är möjligheten att straffa leverantörer som inte följer lagen, något som hanteras av myndigheten DIGG, i praktiken verkningslös. – Det här tröga tempot på digitaliseringsresan duger inte. Lagen var knappast tänkt som en formell skrivning utan relevans. Tvärtom skulle den inneburit slutet för inkommande pappers- och PDF-fakturor till offentlig sektor, skriver Simon Strandell i ett pressmeddelande. |
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer