Innovationspartnerskap ger upphandlande myndigheter möjlighet att tillsammans med marknaden ta fram en innovativ vara eller tjänst som inte finns på marknaden.
Hittills har två innovationspartnerskap annonserats i Sverige.
Nu har Helsingborgs hamn beslutat testa den nya upphandlingsformen för inköpet av autonoma transporter.
Processen inleddes med en ansökningsinbjudan.
– Den innehöll information om att hamnen vill utveckla något som inte finns, i detta fallet autonoma transporter, och en förfrågan om vem eller vilka som vill vara med och ta fram dessa. Mest som en första intresseanmälan, säger Mats Fernebrand, som är arbetar med upphandling i Helsingborgs hamn.
Innovationspartnerskapet delas upp i etapper som följer forsknings- och innovationsprocessen.
Upplägget är öppet, men två måsten är att det ska vara någon form av transport för containrar och att driften ska vara fossilfri.
Målet är att teckna ett avtal med en eller flera leverantörer.
Under förutsättning att slutprodukten motsvarar förväntningarna och ligger inom ramen för de maximala kostnader som parterna kommit överens om gör leverantören/leverantörerna en investering.
– Förhoppningsvis kommer vi att teckna kontrakt senast i september och ha ett pilotprojekt igång under hösten 2021, säger Mats Fernebrand.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer